tisdag 9 september 2008

Strålande septembermorgon

Som svar till 2 kommentarer - ja, jag har köpt Lizas nya skiva. Jag kan inte alla texter än, men jag jobbar på det då och då. Jag lär mig sånt så sakta nu för tiden:-s

Igår samlades vi som för 2 år sedan fick vara med i ett mentorskap då det gäller mötesledning i församlingen. Och frågan var hur vi ytterligare kan utveckla gudstjänsterna, och där finns egentligen bara de gränser vi själva sätter upp. Samt människofruktan, förstås. Det är ju rätt sorgligt om människofruktan blir större än gudsfruktan, faktiskt. Svårt att få till himlastormande gudstjänster då... Vill bara förklara vad jag menar med gudsfruktan: det är inte att vara "rädd" för Gud, utan mer att högakta och ära honom, fast mer än så. Sätta Honom högst av allt. Och där menar jag att det blir snett att sätta människor framför Gud, Gud är större, han har skapat oss människor. Det är för Honom vi färmst har gudtjänsten, för att komma Honom nära och lära oss mer om Honom. Så ser jag på det, det finns säkert andra synsätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin bild på spindelnätet måste jag säga! :)

Intressanta funderingar kring gudsfruktan. Jag tror att ofta då människor blir rädda för Gud, istället för att frukta honom, så är det för att det är människor som har gett dem en felaktig bild av Gud, inte Gud. Hoppas att ni får goda idéer för framtida mötesledningar! :)