torsdag 25 september 2008

Grötmyndig

Tack alla ni som lämnar kommentarer - det är jätterolig läsning för mig!

Nu på morgonen har jag fått lära mig ett nytt ord - grötmyndig. Jag kan inte påminna mig om att jag hört det förut, faktiskt. Det är väl inte det ord som folk svänger sig med hur som helst, kanske... I varje fall så var det upprörda känslor kring den kaotiska amerikanska ekonomin, och ordet grötmyndig kom alltså upp.

Så här lyder betydelsen:
Något grötmyndigt är drygt, pompöst och uppblåst. Ordet började användas i skriftspråket i mitten av 1600-talet. Det kom in i svenskan som ett lån från lågtyskan. Grötmyndig förefaller vid en första titt vara en sammansättning av gröt och myndig - även om kopplingen mellan gröt och uppblåsthet kan verka långsökt. Men härledningen är inte så självklar. Det lågtyska grootmündig är från början en bildning av groot - som på högtyska heter gross - i betydelsen stor, och av mündig i betydelsen mun. Stor i munnen, med andra ord. Att det senare blev gröt på svenska, beror antagligen mest på dåliga kunskaper i tyska.

Ja - då vet vi det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nämen sååååå fint du ha gjort! =) =)