onsdag 20 augusti 2008

Dags för nya tänkvärdheter...

Du kan inte hindra fåglarna från att flyga över ditt huvud, men du kan hindra dem från att bygga bo i ditt hår.

Det är säkert nån persisk eller kinesisk visdom... Vad man brukar mena är att inte låta tankar "äta upp 'en", man blir så lätt bitter då. Och det är oxå ett slöseri med energi, både för 'en själv och andra som är i närheten av 'en.

Men... hur vägrar man låta de där fåglarna bygga bo i håret/ tankarna att äta upp 'en?

På mitt jobb kallar vi det "omstrukturering". Det kan se olika ut - man kan ju klättra upp i en björk så har man ju att göra ett tag. Och tänker förmodligen inte på det som nyss irriterade så mycket! Man kan sätta igång den där skivan som man vet att man alltid blir på gott humör av. Ta en promenad... njut av fågelkvittret, gör en kopp choklad i höstmörkret och tänd några extra ljus. Men låt det inte gå så långt att du blir bitter - det är det inte värt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heej, tack för din kommentar i min blogg!

Visst är Grekland underbart?? Jag kan verkligen rekommendera en resa till Zakynthos, en otroligt vacker ö!

Kram, Linda

Anonym sa...

Tänkvärt och vist ! Gamla ordspråk kan vara så klockrena även idag tycker jag !
Ha en bra dag !

Lisbet sa...

Hej tjillevipp...
Kul med en kompis som inte är alltför långt borta. Fast jag är kustlandsbo - mellan Umeå och Skellefteå.

Har tittat en lång stund på din sida...så snygga grejer du gör...

Ha det gott