tisdag 30 juni 2009

En uppdatering om dykningen:-)

Japp, vi ar tillbaks efter dykningen - som vi uppenbarligen overlevde! Jag ar inte sa teknisk och fanatisk sa att jag lagger upp foton nu under semestern, jag ar ju pa semester!! Sa ni far tja er. Dykningen ar det lyxigaste jag varit pa, och kanske nansin kommer att va pa nansin. Det enda vi behovde gora var att ta oss till dykdacket pa bestamda tider, som personalen utannonserade varje gang, hitta till matsalen for att ata med jamna mellanrum och sa hitta till soldacket sa klart *hehe* Och sovrummet, givetvis. Personalen gjorde allt kring dykning och mat, vi behovde aldrig fylla tuberna eller sa. Skont! Jag ar kanske lite besviken over de bleka fargerna pa korallerna. Jag har ju minnen fran da jag var i Indonesien dar det var en otroligt fargprakt! Men kanske spelar arstiden roll, jag vet inte? Har ar det ju vinter, och jag var i Indonesien i november, vilket ar mer pa sommarhalvaret har nere. Eller sa ar det som en tjej sa, att det ar korallblekning med anledning av miljoforstorelse... jag vet inte. Jag far val kolla upp det nan gang. Men iaf sa har ju dykningen varit mycket battre an Norge dar jag har varit, och jag har forbattrat mina skills avsevart!

Dykningen borjade inte sa bra, jag blev forkyld just efter att vi hade bestallt resan, sa jag hade oronproblem redan forsta dyket, och fick avbryta mitt andra dyk. Da var jag missmodig, kan jag tala om... Men jag tog nya tag och snorklade en dag, for att prova nattdyk andra dagen (av fyra). Och da funkade det! Jag hade iofs oxa kakat Rinexin for bihaleproblem samt tagit Nezeril, och jag ma ju saga att det funkar fantastiskt bra! Sen dess har jag nog dykt allt jag kunnat, sa allt som allt blev det 9 dyk i loggboken, av 15 mojliga. Resten har jag agnat at snorkling, vilket man ju oxa lar sig en hel del pa!

Igar gick vi till shoppingcentret, ett "mall". Och det ar stort - jag kommer aldrig att hinna ga igenom det:-D Det ar sa mycket snygga klader har, jag har verkligen lust att storshoppa! Men... jag ska nog inte kopa nan extra vaska pa vag hem, sa jag ska inte ta upp kortet sa ofta.... Men idag ar Jonas ute och fiska, han hoppas pa Sailfish, och vad ska jag gora da?? Ja... shoppa kanske;-) Och lagga mig en stund vid Lagunen. Faktiskt har de ju en riktigt kass strand har i Cairns, mellan sjalva stranden och havet ar det acklig dysmorja. Men de har byggt en konstgjord lagun precis nedanfor shoppinggatan (den framsta) som anvands flitigt. Jag har inte hunnit prova den an, men jag ska vanta in Jonas dar i eftermiddag. Imorrn ska vi ut med Uncle Brian's, en busstur som enligt en van ska va fantastiskt rolig att va med pa! Pa torsdag ska vi kora en halvdag med forsranning.

Igar kvall gjorde vi ju faktiskt ett riktigt bottennapp. Vi tankte ju att vi borde se ett par Australiska djur nar vi anda ar har, sa vi for pa Cairns night Zoo. Gosh - de tog rejalt betalt for ingenting! Snacka om att skinna folk!! Om vi da anda hade varit drinkare sa hade vi haft ut nanting for pengarna eftersom det var oppen bar (visst heter det sa??) och en del passade ju uppenbarligen pa. Fos oss nyktra var dragspelandet och kangurudanserna ingen upphetsande upplevelse, det blir ganska fanigt. Naja, vi har ju varit bortskamda hittills, sa ett bottennapp ar kanske OK. Men... jag rekommenderar inte Night Zoo. Man har nog mer ut av det pa dagen, kanske. Om man nu slipper dansa kangurudanser da;-)

Nae, nu ska jag surfa vidare, ska kolla upp Sydney litegrann! Vi ska kanske dit i helgen en snabbis:-)
Ha det gott kara vanner, om en vecka aker vi hemat...

Summary in english:
We're having the greatest time here so far, I guess that we're in paradise:-) It's like a swedish GOOD summer here with 25-30 C. The dive trip were excellent with a hard working staff that took sooo good care of us. We didn't have to even think at anything else than diving, they annonunced every meal, briefing about diving... Well, we had to decide when to go to bed and wake up:-)

Yesterday we turned to Cairns Night Zoo, not to recommend to anyone! If you're drunk maybe it's OK, but otherwise it's so silly feeling to sit there and watch some kangaroo hopping staff that don't seem to enjoy their job... I will not introduce that to my work, I swear:-) Jonas is out fishing today, so I'm going shopping, internetting and sun bathing today. Now I have to check up some thiongs about Sydney - maybe we go there for the weekend.

Have great time, dear friends!!

1 kommentar:

Monika sa...

Nej, nej, nej... jag är inte avis... om jag säger det ofta nog så tror jag mig själv...
Ni verkar ha det helt fantastiskt. Jag ser fram emot bilderna!