onsdag 17 juni 2009

Tutorial på distressteknik

Jag har dammat av mina distressrefiller, så det är lite ovant att färglägga med dem när man inte gjort det på ett halvår, t.ex. Dock så är det jättekul, så det ska förhoppningsvis inte gå ett halvår till nästa gång! Dessutom har jag skaffat mig flera distresssdynor som finns på Pyssellyckan, och med dem kan man dutta på dynan med en pensel och så färglägga. Det går alldeles utmärkt! Men denna beskrivning gäller alltså för refiller till distressdynan.


Jag har först stämplat med vattenfast stämpeldyna på akvarellpapper.


Jag använder ett glasslock för att lägga mina droppar med distressrefill på. De blir inte så torra att de inte går att använda - ta bara lite vatten så funkar de efter ett halvår eller mer igen!


Tyvärr en riktigt suddig bild, men den går ju inte att ta om, så... Jag har använt grön refill med mycket vatten så att det blir väldigt ljust grönt över hela hängselbyxan. Jag har lagt lite mer färg i kanterna och sömmar.


Här har jag duttat med penseln på en pappersbit så att den inte är så blöt, och så lagt på något mer koncentrerad distress refill, och jag håller mig fortfarande till kanten. Och jag gör det bara på en kant, för det torkar fort. Därför tar jag nu ett litet område i taget.


Jag tar snabbt lite, lite vatten på penseln och suddar ut den skarpa kanten något.


Här har jag arbetat på alla kanterna och håller kvar det ljusgröna i mitten - det ska vara så enligt mig. Så alltså kan man säga att jag färglagt lager på lager tills jag är nöjd!


Hatten är också ett relativt stort område på detta stämpelmotiv, så jag börjar med en svag brun färg över nedre delen.


Och så lägger jag på mer koncentrerad färg i kanterna...


...och så suddar jag försiktigt med lite mer vatten för att få en någorlunda jämn övergång. Och så påbörjar jag övre delen av hatten med samma teknik.


Nu är jag nöjd med både hatt och hängselbyxor.


Jag lägger ett tunt grönt lager på hattbandet oxå...


... och lägger mer i kanterna. Och så har jag färglagt kycklingar och huden på tjejen. Här har jag både använt tattered rose och så lite ljusbrun - hon är ju en farmer girl!


Slutligen är allt på motivet färglagt - att färglägga småsaker är ganska enkelt. Det är på stora områden man behöver tänka sig för och ha en plan! Ha en bit hushållspapper tillhands, och så vanligt papper där du kan provmåla så att du ser hur stark färgen blir på papperet. Det är alltid enkelt att börja ljust och sen lägga på färg, mycket svårare att göra tvärtom...

Och kortet blev så här:

Nu kan man förmodligen även göra på något annat sätt. Min gode DT-kollega Therese kanske gör annorlunda? Men huvudsaken är väl att man gör på det sätt så att man blir nöjd och har roligt i sitt skapande! Lycka till!

Ha en underbar onsdag gott folk!

8 kommentarer:

eviledna sa...

BRILLIANT, good job with the tutorial, nice and simple to follow (even with my translator LOL) and I think if I'm going to colour with anything other than my Derwents this would be my next choice, Copics look way to complicated, nice effect but if you don't know what you're doing they can look really nasty. But I think even I could get away with a reasonable effect with inks, now I know how :o)
Thank you Emilie, you're a star :o)
Take care & keep smiling
Ann x

Anonym sa...

Så lekker den ble, og så fint stempelmotiv! Alltid moro å få gode tutorials så man kan trene mer ;)

Zarah sa...

Du är så jädrans GO! Tack så attans för snälla ord - de värmer! ♥

...och fy bubblan vad duktig du är!! Har försökt måla den där - det gick INTE såddär bra kan jag säga. Och då underdriver jag. Man skulle även kunna säga att det såg för jäkligt ut...!! ;)

Maria Thim Kokki sa...

Jättesnyggt färglagt =) önska jag kunde göra det så bra.

Tack för orden i min blogg.

Ha en fortsatt underbar kväll / Maria

NB sa...

Wow vad fint!

Lena B E sa...

Supersnyggt!! :)
Trevlig midsommar. Kramar från Lena

Lotta sa...

Alltid kul och se hur andra gör...det är verkligen en liten viss teknik bakom det där med distresser....men kul är det....Du målar jättefint!!

Ha det bra!!

AKO sa...

Mycket fint! :D Det är ju nästan så att jag vill åyssla med sådant själv. Men jag SKA hålla mig undan frestelsen, jag ska! ;)

Hoppas att ni har det ljuvligt på resan!