måndag 29 juni 2009

Kort med distressdynor

Detta ar ett forinlagt inlagg, ba sa ni vet!

Jag har köpt distressdynor, så jag har experimenterat för att närmare bekanta mig med dem! Min bakplåtsduk i teflon har jag ju typsikt nog inte koll på, så jag hade bara ett vanligt A4 papper under ett fotoalbumspapper som jag kladdade på. Jag använde fired brick, tattered rose och så en av de bruna (vintage photo, kanske?). Jag hade faktiskt inget infärgningsverktyg denna gång, utan använde stämpeldynorna direkt på papperet, därav den mörka färgen.

När jag var klar med distressdynorna så tog jag en clearstamp på en plastkloss, sprutade vatten på den och så "stämplade" jag i färgläggningen. Jag tog försiktigt bort lite vatten i det stämplade med hushållspapper och så stämplade jag på andra ställen. Och till sist sprayade jag rikligt med copper glimmer mist. Jag blåste allt torrt med embossfönen eftersom papperet nu är nära på genomblött. Så tog jag fram en ny stämpel och water mark stämpeldyna (genomskinlig) och stämplade i 2 hörn på kortet, och så på med embosspulver på det, iriserande. Sen chalkade jag alla kanter med chestnut roan och dark brown och till sist stämplade jag med Inkidos textstämpel "kom ihåg...".

Det där att lyfta bort distressfärg med hjälp av stämpel har jag snappat upp från SasSa, en briljant kortmakare! Min mamma fick detta på mors dag, vilket ju är ett tag sen nu:-)

Ha en underbar måndag gott folk!!

3 kommentarer:

eviledna sa...

OMG,WOW, so so beautiful, the colours, the stamps everything, it's just too perfect. Is it the cold weather that makes all you Scandanavians the best card makers :o) I've got a few of the Tim Holtz ink pads I'll have to have an experiment and I'll stick my hands in the freezer first to see if that makes me as creative LOL.
Take care & keep smiling
Ann x
PS. Back from your holidays already? Hope you're going to show us LOTS of photo's.

Lotta sa...

Oooooo....göta petter!!!! Mega mega läckert!!!!! Liftvarnigen är hög:)

Daria sa...

W0W! gud vilket vackert kort.. så himla fint asså ;)