måndag 8 juni 2009

Tutorial på sedelkortet *uppdaterad med mått*

Här kommer en beskrivning på hur jag gjorde sedelkortet som jag visade igår:

Jag har använt top score multiboard ultimate pro till min hjälp. Det som är smidigt med den är att om man vet vilket slags kort man vill göra så finns det massor av skåror gjorda så att man snabbt kan biga i en skåra och slutligen ha en kortvikning av något slag. Där finns även många olika skårningar som gör att man kan torrembossa snyggt.

Först av allt ska man komma ihåg att alla skåror utgår ifrån att man har A4 eller A5-format på sina papper. Här på första fotot ser ni olika kurvor, de är dem man använder till torrembossning.

Till detta kort använde jag en skåra som heter "Tri-Fold A4". Jag lägger papperet mot övre kanten, sätter en bigare där det står "Tri-Fold A4" och så drar jag försiktigt fram och tillbaka. Sedan vänder jag på papperet 180 grader och drar vid "Tri-Fold A4" igen. Nu är papperet bigat på 2 ställen, och kortet är indelat i 3 lika stora delar. Nu vill jag biga mitt i den mittersta delen, och då sätter jag bigaren vid "Half-fold A4".

Så här blir det när jag vikt mina kanter som jag vill ha dem!

Det här papperet är faktiskt vitt (ursäkta fotot:-s), och jag har tänkt ut hur jag vill att mitt utanpåliggande stycke ska vara i storleken före att passa.

På kortet är det en kurvig kant, vilket jag gjort genom torrembossing, och därefter har jag klippt utanför embossandet. När jag torrembossar så vänder jag papperet upp och ner för att få det kurviga lite uppstickande.

Båda sidorna är här torrembossade, så nu är det bara till att klippa efter kanten!

Den där specialvikningen i mitten av det 3-indelade kortet limmar jag nu igen i båda kortändarna. Ser ni att jag gjort en liten skåra på mitten? Där är det tänkt att man ska kunna lägga in en sedel. Jag tejpar på båda sidorna om skåran oxå, och även längst ner på mitten efter hela långsidan.

Nu lägger jag mitt ytterkort över innerkortet. Detta för att dölja den tjocka kanten som blir i och med att jag gjort en vikning på 3-indelade kortet.

Jag tyckte oxå det var smart att göra en extraskåra/bigning på ytterkortet i och med att det blir så tjockt.

Sätt tejp på ytterkortets insida....

... och sätt ihop ytter- och innerkort.

Och så dekorerar man insidan om man så vill på valfritt sätt. Se - man kan sticka in en femhundring i det kort jag gjort. Jag hade det som mall. Man kanske gör ett mindre sedelhål om man ger bort andra valörer?

Och så dekorera utsidan, förstås! Sånt här kort blir ju jättebra att ge bort till dem som är svåra att ge presenter till, där man hellre ger pengar:-) Jag ska på flera bröllop i sommar, så jag ska göra några till! Sedan vill jag även lägga ett par ord till förmån för top score multiboard som gör att man slipper mäta olika mått hit och dit och göra uträkningar. Så länge man kommer ihåg att utgå från A4- eller A5format så är det busenkelt!

EDIT: För alla som inte har en top score så kommer här grundmåttet på innerkortet (det gröna):

Gör valfri höjd på kortet, mitt är c:a 20 cm, tror jag. (Jag har även gjort sedelkort med 15.25 cm höjd). Och så har ni 12" bredd (30.5 cm) på längden, så att säga. Ta bort 0,5 cm och biga sen kortet vid 10, 15 och 20 cm.

Resten av måtten har jag gjort på fri hand, utan top score - där går man efter vad man själv tycker är snyggt!

Ha en underbar måndag gott folk!

12 kommentarer:

Yoli Design sa...

wow så härftigt det blev... Å så kul att se skaparprocessen... för det är ju inte varje gång man får se... Själva förvandlingen lixom!! :P hihi

Ja, så härftigt blev kortet!! :D Underbart...

kraaaaaaaam

Sanna F sa...

O så fint det blir!!!! Hmmmm tänk vad många smarta saker som finns att köpa :)

Anonym sa...

Så kult!! Og så enkelt det ser ut - det må jammen prøves en dag jeg har planer om å lage kort ;)

Carola sa...

Häftig vikning och kortet vart jätte tjusigt!
Ännu en grej till önskelistan. Scoreboard :D

Sindra sa...

Gillar kortet jättemycket och vill genast göra ett liknande. men jag har ju inte den där utrustningen och då föll alltihop för mig som inte är så van. :(
Kanske det går att få några mått så jag kan vika till det ändå med hjälp av fiskars skärmaskin och big... ;D

Sindra sa...

Tack snälla Wildärtan för måtten! Nu kan jag ge mig på att göra något liknande :D

Petra sa...

Underbart fint kort. Så himla vacker present när man ska ge bort pengar. Kan jag också få måtten, please. Gulledej! Undrar också var textstämpeln på framsidan av kortet kommer ifrån.
Kram Petra

Petra sa...

Nu ser jag att du hade skrivit måtten i beskrivningen. Jag är gammal och ser dåligt:)!
Kram
Petra

Tankar och vardagsliv sa...

Hej vännen ! =) oj vad mycket fina kort du gör !! blir imponerad =) vilken gåva du har! hade tyvärr inte möjlighet att komma förbi lördagen då du var här på knaftengården.... jag deltog i ledarskapsdagar på kapellet i byn för ryska ledare... så det blev ju som heldag där då.... Men hoppas du kommer till Knaften fler gånger! Kram Annika

Cath. sa...

Å, tack för att du delar med dig! Alltså en till grej som jag "måste" ha... Fast jag har suktat ett tag, får se om det kan bli en sån när mina skattepengar kommer....

Cornelia sa...

Tack för beskrivningen!!

Jag har en top score, som jag aldrig använder, för att jag inte riktigt vet hur den funkar. Dumt! Nu ska jag minsann prova!!!

TACKAR ödmjukast! Igen! Och igen!

Carina sa...

Hmmm det där var ju ett fiffigt kort, *sparar länk* ska kolla om du har fler. Tack för din demo.