söndag 28 augusti 2011

Små röda goda krusbär......

När jag var hos min syster för snart 2 veckor sedan så fick jag tillfälle att plocka lite krusbär. Jag hann inte så mycket som jag ville (jag är en hamster då det gäller bärplockning), men när jag kom hem insåg jag att en halv kasse med bär är fullt tillräckligt eftersom varenda bär ska snoppas. Ja, jag hade redan bestämt mig för att det inte skulle bli nån saft, för vi dricker så lite saft. Jag gör hellre sylt så att jag kan bre på lite krusbärssylt på en rosta macka. För mig känns det exotiskt - det är något jag aldrig förut gjort:-)

Ja, jag snoppade varenda bär, fryste in 4 påsar med bär för att kunna göra paj eller liknande senare. Och så gjorde jag smakis till Alva och krusbärssylt på resten. Jag tog lite för lite socker till sylten, tycker jag. Den blev något för sur. Men med smör och ost på rostad macka blev den ändå riktigt gooood........
När jag kom hem så insåg jag att hallonsäsongen nog är över för i år... men jag har ju nu både hallon och krusbär hemma, så jag ska va nöjd!

1 kommentar:

Gittans Pysselsida sa...

Hej! hitta in till dig via Sindra..för jag skulle se ett sedelkort....här var mycket mer att se så jag återkommer...klockan är nu 0434 måndag....katten väcker mig denna tid varje morgon.Sylten verkar god....
Ha en bra vecka
Kram