måndag 30 mars 2009

Beskrivning till påskkorgarna


I fredags provade jag att göra en påskkorg som jag sett några andra scrappare göra, och det var ju så enkelt och med bra resultat så jag ville göra en till, och samtidigt visa hur man gör. So here we go;
1. Här har jag använt skurit till 4 gröna remsor som är 30.5 cm lång och 3 cm bred. Ett tips är att göra remsorna endast 22 cm lång, som på den första korgen jag gjorde. Den breda orangerosa remsan är ursprungligen 4.5 cm bred. Den smalare orangerosa remsan är 3.5 cm bred. Dessa båda remsor har jag stansat till med en Martha Stewart stans (punch) och så har jag tejpat dit en remsa i mitten som prydnad, baksidan av samma papper så att säga. Ni kan dock vänta med att tejpa dit remsan på den breda…

2. Här har jag förtejpat, använt en kraftig tejp. För min del blev det biltematejp. Och så lägger man den första gröna remsan med “framsidan” nedåt, och håll mot den övre stansade kanten. Försök att få det så rakt som möjligt:-)

3. Här ser ni mitt försök att få det rakt mot den stansade kanten :-)

4. Nu har jag fått fast alla 4 remsorna och då ska den första remsan, längst ut till vänster, böjas in till mitten och klistras fast brevid den 4:e remsan. Och det är fortfarande baksidan som ska tejpas.

5. Då ser det ut så här, men jag skulle ha vänt remsan tvärtom, om ni förstår vad jag menar. Men det ger sig när man fortsätter med de övriga 3 remsorna.


6. Här är alla 4 remsorna tejpade på sin plats…

7. …och då är det enkelt att böja till allt till en korg. Tejpa/lima fasst skarven ordentligt!

8. På denna korg så sätter jag fast handtaget på utsidan av krgen. På förra korgen så satte jag fast på insidan…


9. Sätt gärna fast med en brad eller öljett så att det sitter ordentligt. Om man inte har för bråttom med att förtejpa allt från början så kan man sätta en brad på insidan, och så täcka för den med mittremsan. Det gjorde jag på den första korgen. Men här sitter den på utsidan, och det funkar väl det med!


10. Sedan väntar endast dekorationen, och den visar jag ingen tutorial på, den gör du ju efter tycke och smak!
11. Närbild på korgarna:-)

Det material jag använt som finns på Pyssellyckans webshop är för

Påskkorg 1:

Bazzill dotted swiss, Kaiser Craft; Sweets “crème caramel”, Chalk “Olive” och “Maroon”, stämpel “sittande Alva” från Magnolia och så bling. Jag har färglagt Sittande Alva med Tombowpennor.

Påskkorg 2:

Grön bazzillcardstock, Theresas mönstrade papper; Gullefjun “fjädrar” och “tulpan”, ett gem från “Paperie grren house felt clips” (det syns knappt på fotot), chalk “Olive” och “Chestnut roan”. Stämpelmotivet är färglagt med Tombowpennor och så har jag laggt ett lager Gloo (ett lim)(finns i webbutiken) på själva ägget så att det ska glimma lite.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så flotte påskekurver :-) Det er liv i Norge enda, men hektiske dager gjør at bloggen forsvinner. Får vel oppdatere litt når jeg har ekstra fri til påske! Hvordan går det med husdyret ditt (igelkotten) Var veldig søt!

Emma sa...

Vilka underbara små korgar. Tack för att du delar med dig!! Måste testas!!

Kram!