måndag 13 juni 2016

Englandsresan: Stonehealed farm

Dag 3, trädgård nummer 2. Ägarinnan här hjälpte till i förra trädgården med fikat, och sen tågade vi över till Stonehealed farm, även detta en NGS-trädgård. Storyn här: paret köpte stället för 20 år sedan, då var det en hästfarm. Ingen trädgård fanns, förutom några träd. Resten har de gjort helt själv. Känns det igen? :-)

Här gick jag först in i lummigheten, på sidan av trädgården fanns höga träd. Vissa områden var ängsområden, här syns gränsen där de klippt en rad och sen börjat odla. Större delen av trädgården ligger till höger. Klicka på fotona.
 Skarpa gränskanter överallt. Mycket träd och buskar i olika höjder varvat med perenner.
Dessa Allium... otroligt vackert, vi såg dem alla dagar, och jag har förmodligen fotat dem i alla trädgårdar! Alla blev fejjen över dessa :-)
 Kan det här vara en cypress, kanske? Hur som helst så snygg.

En rabatt som kanske är 10 meter bred eller så. De finns överallt här, hav av blommor, buskar, träd, sammansatta så vackert!
 Denna trädkoja växte i ett storhejarns träd!
De har byggt golv och staket kring grenarna.

Tänk att sitta här och dricka kaffe och ha en bra tidning eller bok att läsa? Och så titta ut över trädgården ibland.. Det skulle jag ju gärna tänka mig att göra! Men jag har inga jätteträd i min trädgård, så det går ju tyvärr bort.
Det här är ju som taget ur någon Lantlivstidning eller liknande. Värsta stajlat där de håller på med sina växter. Vackert!
Bredvid jätteträdet och trädkojan låg en damm, inte så stor, men de har byggt en bro över. Man kan även gå runt den på en stig. Fullt med växtruggar runt om. Fint! Men som min granne kommenterat på facebook - man blir inte så sugen på att dricka det här vattnet :-)

 Här gillar de också topiary/formklippta träd och buskar. Både runt och cylinderformat går bra. Och 10-metersbreda rabatter :-)
Den här delen... wow! Här tillbringade jag mest tid, gick tillbaka flera gånger. Det här är på sidan av huset, en hyfsat liten del där det är häckväxter överallt i formationer.
 Buskar, mer topiary.
Nu kommer tre foton med wisterian/vitt blåregn på husväggen - spana in! Så vackert, om någon skulle fråga mig!!




 Olika slags gångar, en del med gräsmatta..
 ... andra stenlagda.

 En stenlagd uteplats med en minidamm.



 Här kan man skymta poolen oxå, och bakom den en läckert vågig hög häck.
Ja, hör ni.. den här trädgården vinner mer och mer med tiden. Nu har jag lite svårt att välja mellan om den här eller Heathside var finast. Kanske den här vinner ändå?

De som bor här har det förmodligen rätt gott ställt. Det finns fortfarande hästar, och vilken stallgård!!! Inte som det jag sett här hemma, direkt :-) De har gjort snyggt där med, helt enkelt. Här har de nog också blivit nöjd med huvudträdgården och börjat ge sig ut på lejderna. Jag har inte fotat där, men där är mer ängspartier, och rätt vad det var stack det upp ett får i det höga gräset :-)

Det mest fantastiska kanske ändå var att en i sällskapet (vi var 43 st på resan) hade varit au pair hemma hos ägarna för 25 år sen, men då bodde de ju någon annanstans. I programmet vi hade tillgång till visste man aldrig vad folket hette som vi skulle till, så det blev ju verkligen en överraskning för de inblandade. Världen är inte så stor ändå!

Inga kommentarer: