lördag 18 juni 2016

Englandsresan: RHS Chelsea flower show 1

Den här morgonen var det kanske extra lätt för del flesta att ta sig upp och bli klara i tid, många hade nog hakat på den här resan med tanke på att RHS Chelsea flower show ingick. Ja, det var en klar fördel även för mig, kan man väl säga :-D  Redan första dagen gick Gunnel och delade ut biljetterna, och varje dag påminde hon om att vi skulle va superrädda om dem, för tappas den bort så är det tväromöjligt att ta sig in. Endast förköp! 
 
Här är första idéträdgården. Typ smågalen, inget liknande fanns där. Det ser ut som en vanlig trädgård, men plötsligt började idegranarna snurra runt, buxbomsklot åkte upp och ner i marken, taket höjdes mm. Kanske inte så tvärlätt att göra hemma :-)

 Här är så läckra fontäner, jag gillar nästan allihop!
 Ja,det finns ett enda foto på mig denna resa (med min telefon iaf), och det blev ju vid BBC-studion. Varje kväll hade vi tittat på referaten från dagens prisutdelningar härifrån. Lite senare så gick vi förbi där igen, och då stod Joe Swift (han i mitten) och fotade med sin mobil över publikhavet, vilket givetvis uppmärksammades, så alla började heja på honom. Och han fick även Monty Don (han till vänster) att ställa sig upp och vinka - publiken blev mer än nöjd!!! Jag vinkade så jag inte alls tänkte på att föreviga det här :-D
 Här gick vi in vid Artisan, en "gata" där de sålde massor av saker, jag var ute efter en solhatt för att skydda pannan. Solbränd, minns ni??
 Det här var en av min absoluta favoritutställning, lite annorlunda "trädgård", ser ni bilen? Man kan snygga till kring garaget :-D
 Det här är samma trädgård som ovan, så lummigt och grönt. Det som har mest japansk inspiration.
 Lite mer exotiskt, en beach i trädgården.
 Topiary och orange rosor, älskar det!
 Den här gillar jag oxå så skarpt. Känns som att den skulle kunna vara hos grannen! Björk och perenner som vi kan ha här uppe. Nordiskt.. man hör nästan myggen surra ;-)



 Jag vet inte vad jag ska skriva om alla, det är ju rätt olika stil och det är ju poängen, så klart.


 Det sköna är ju att det är fullkomligt fritt att få göra vad man vill i sin trädgård!
Utställningen har ordnats sedan 1912 och är en av världens mest kända trädgårdsutställningar. Utställningsytan är 4,5 hektar. Under utställningens 5 dagar besöks den av över 150.000 trädgårdsintresserade från hela världen. Drottningmodern går där varje år (då får inga andra vara där), och om man har lite koll så kan man även kan stöta på andra kändisar; filmskådisar, artister mm. Där finns blommor, träd, buskar i de olika idéträdgårdarna.

För att få göra en idéträdgård så ska man ha fått en inbjudan och den får man några år innan det är dags så att man hinner planera varje sekund och millimeter. När man väl gjort en plan och lämnat in den så kan den inte ändras, utan domarna följer den planen till punkt och pricka. Där ska även stå om en blomma ska vara i knopp eller utslagen!! Osv, osv... Gissa om det är nervigt för trädgårdsdesignerna om de ska lyckas tajma blomningen eller knoppningen mm. För att kunna ställa ut så behöver man mest troligt även en eller flera sponsorer, för en idéträdgård kostar miljontals kronor. Det kan t.ex. vara så här: Man behöver 10 späda björkar och 50 fingerborgsblommor. Då kanske man beställer 200 björkar och 300 fingerborgsblommor på en bra plantskola, och så väljer man ut de allra finaste 3-4 veckor innan när man får börja bygga ihop sin trädgård. Det är helt fascinerande vilken prakt man får se, och vilken ära det är för de designers som vinner något pris.

Inte för att skryta, men jag tog fler foton.. Nästa inlägg blir också härifrån!

Inga kommentarer: