onsdag 1 juni 2016

Englandsresan: RHS Garden Wisley

Äntligen har den här resan blivit av, som jag har väntat och längtat! 5 härliga dagar med Gunnel Carlsson som guide. Oh vad jag är nöjd!!

"Wisley är det engelska trädgårdssällskapets (RHS) vackra visningsträdgård i Surrey. I denna välkända trädgård finns alla trädgårdstyper representerade, från blandade rabatter och rosor till en vild trädgård, försöksfält, fruktodlingar, stenpartier och växthus, allt för att ge inspiration och praktiska råd. Dessutom finns det flera små idéträdgårdar. I Wisley's bokhandel finns världens största sortiment av trädgårdslitteratur med cirka 7 000 titlar, dessutom finns mängder av vackra presenter med trädgårdsanknytning i butiken. De har också växtförsäljning, deras plantskola räknas som en av världens tio bästa!"

Ja, den där texten imponerade inte så mycket på mig när jag läste den, men när jag kom dit... WOW!!! Här spenderade vi 3 timmar, och jag var lätt stressad hela tiden över hur jag skulle hinna med allt. Och jag hann inte med, utan fick prioritera bort en hel del. Å jag gick vilse oxå i Rhododendronskogen (som är mitt eget namn)... där fanns Roddisar precis överallt, den ena färgen läckrare än den andra. Där fanns breda huvudstigar, men även småstigar, och efter ett litet tag så visste jag inte vad som var "fram eller bak", åt vilket håll jag skulle gå. Men jag hade turen att just då kom en trädgårdsmästare som kunde peka ut riktningen. Klicka på fotona för att förstora/se dem bättre.
Här ovan är huvudbyggnaden. Där finns bibliotek, bredvid det finns ett enormt kafé mm. Den växt som hänger i förgrunden av fotot är ett Blåregn, Wisteria.

Här är jag i området Rock garden. Det lät ju inte heller så imponerande när jag såg det på kartan, men det blev ett av mina favoritställen i den botaniska parken!


Rock garden med terrasseringar, många låga träd, buskar, och små vattenpölar och vattenfall.


Rock garden, här med Rhododendron..
Rock garden
Rock garden, vattenfall
Rock garden

 På väg in i Rhododendronskogen
 Ovan: Tropikhus. Ett enormt växthus med tropisk skog. Här immade glasögonen igen :-)
Tropikhuset med underbara orkidéer
Tropikhuset
Och till sist den del av trädgården jag älskade mest och återvände till ett par gånger för att bara sitta på en bänk och njuta.

Denna park ska upplevas i verkligheten, och jag skulle gärna, gärna återvända hit. Färgprakten är något enastående! Det var park nr 1 i England... Nästa gång blir det foton från Heathside garden, en NGS-trädgård.

Inga kommentarer: