lördag 11 juni 2016

Englandsresan: Malthouse Farm

Tredje dagens förmiddag hann vi med 2 trädgårdar, de var grannar med varann. Här är vi nu på Malthouse Farm, en NGS-trädgård. Här var ju storyn att de köpte stället för c:a 20 år sedan, då var det en hästgård, fanns ingen trädgård. Ägarinnan sa att hon gjort precis allt själv. Nu räckte inte trädgården till, utan de har börjat plantera på lejderna också!
De två första fotona är från framsidan av huset. De har väldigt mycket buxbom här, och de har tyvärr drabbats av buxbomsjukan. 
Här är kortsidan på väg till baksidan. Klängrosor och buskar.. 
Och baksidan. Härifrån och neröver fanns väldigt mycket att se. En timme var för kort om tid med tanke på att vi även skulle hinna fika innan vi gick över till grannen! Vi blev lite sen, vi kortade ner shoppingtiden i Brighton istället. 
 Perenner och buskar om vartannat, väldigt snyggt mixat. Häckar som skar av trädgården i olika rum.

 En öppning i häcken, vad finns där bakom??
Skarpa snygga kanter, väldigt nyklippt gräsmatta, typ golfkvalité :-D Inte som min här hemma, direkt!
 Olika slags buskar som kantar till en hög lindhäck (jag har för mig att det var lind, i alla fall)
 En stooor buxbom som dallrar härligt när man tar i den!


 Lindhäcken som de har bundit ihop grenar på så att de bildar hål. Så läckert!


 Ägarinnan gör lite pilkonst också, tar tillvara det hon rensar bort.

Här är en piltunnel, den ligger ute på lejda. På lejda finns även flera fruktträd, och buskar och träd som inte ryms i trädgården.


Det här är taget från den där öppningen i häcken som jag nämnde längre upp i inlägget. Vacker vy härifrån med!
Köksträdgården ligger nedanför köket, en rätt stor del av trädgården. Här var jag inte så utforskande, jag är ju inte så bra på örter och annat. Jag gick fler varv i de andra delarna istället.
En stooor trädgård, som de sen valt att utöka ännu mer. En timme är som sagt för snålt med tid, här finns mycket att skåda närmare. Jag gillar den här trädgården. Den var inte som Heathside, här finns så många fler perenner. Men det är snyggt sammansatt och jag kan tänka mig att ägarinnan känner sig rätt nöjd eftersom hon gett sig på lejderna med :-)

Inga kommentarer: