onsdag 8 juni 2016

Englandsresan: Great Dixter

Andra dagens eftermiddag tillbringade vi på Great Dixter, och här måste erkännas att jag inte lyssnade tillräckligt på historiska bakgrunden som vi fick i bussen inför besöket. Det jag kommer ihåg är att det här huset man ser, den äldsta delen av det är från 1400-talet!!! Och det kunde man se när vi gick in, man bygger inte på det sättet idag. 
Jag gick in med stor förväntan i denna trädgård. Vår guide sa att det här är hennes absoluta favoritträdgård i världen! Man kan väl säga att vi tycker lite olika där :-) Jag hade en sån otroligt fantastisk första dag på resan, så denna dag var jag smått besviken. Nåväl, jag har försökt fota fina vinklar i alla fall, och jag tycker nog att fotona är mycket bättre än jag minns av trädgården, om ni förstår vad jag menar?
Som här ovan.. en jätteäng av perenner. Hade jag varit en meter lång hade det varit läckrare, jag har krupit ihop lite här för att man ska kunna urskilja några som helst höjdskillnader. Det fanns flera såna här jätteytor med ett virrvarr av perenner/blommor, och jag är inte så tilltalad av det.

Det finns trädgårdsfolk som betalar 25 000 kr/vecka för att få komma och arbeta här på Great Dixter!!! Jag personligen åker hellre på 2 trädgårdsresor för de pengarna :-D
Praktfull Magnolia ovan, och vacker kaprifol nedan. Vackert...

Nedan: Denna lilla del av trädgård var finast, den var lite annorlunda än ängarna.
Nedan: många krukor med olika blommor i.
Nedan: Det gröna rummet, olika nyanser av grönt... man måste väl älska det? Jag blir lite lugn av det här, och jag satte mig här en stund och bara njöt!


En av de fränaste grejerna är alla idegranar som man har beskurit i olika former, de finns överallt!



Jag vet inte riktigt hur jag tänkte här? Det fanns ju en nedsänkt del i trädgården, men den fotade jag inte alls.. men en vägg fick jag ju i alla fall med :-)

De allra flesta på resan tyckte den här trädgården var jättefin, och jag är väl glad att jag varit där. Men jag väljer gärna andra ställen att besöka om jag åker tillbaka till England!

So long, många trädgårdar kvar..

Inga kommentarer: