onsdag 15 juni 2016

Englandsresan: Brighton & Follers manor

Fortfarande dag 3. Efter 2 trädgårdar på förmiddagen så tog vi lunch och shoppingtid i Brighton. Eftersom det hade dragit ut på tiden i både första och andra trädgården under förmiddagen så blev det mindre tid än utlovat i Brighton. Det gjorde mig inget, mitt enda mål där var Fish and chips till lunch eller en Afternoon tea någonstans. Vi satte fart direkt mot Brightons pir, den är ju lite berömd. Där fick jag tag på Fish and chips. Det hade ju inte skadat med åtminstone salt..?! Nåväl, det är då provat nu.
Vi såg på stan från piren, här är min rumskompis Lena.
 Vi gick runt en del oxå, jag gick faktiskt och åt eftersom lunchen var så fruktansvärt varm.
 Vi passerade något som jag tror var ett bageri, jag var bara tvungen att fota lite :-)

Till slut var det dags för sista trädgården för dagen - 3 privata trädgårdar + Brighton på samma dag! Det ni! Det här är alltså Follers Manor.
Den här storyn skiljer sig från de andra. Det här paret hittade sitt drömställe för typ 10 år sedan. De anlitade genast en trädgårdsarkitekt som spenderade en hel del tid på gården för att fundera ut en bra plan för att framhäva både den otroliga utsikten och få till en snygg trädgård.

Man kan se att växterna återkommer, de har inte köpt en alunrot av vardera färg som finns, utan kanske 20-25 i samma färg, samma sak med irisarna och andra växter.
En urgrävd/nedsänkt sittplats.
Den här stenmuren är ju läcker med bl.a. taklök.

 Gräs- och stråavdelningen.
 En anlagd damm med brygga/bro.

 Förgätmigej är ju väldigt poppis i England, den ser ut som den där vanliga som jag har på lejda.
 De hade en hel del lutning i trädgården men det syns ju inte på något foto.
 De hade även ett woodland i skogsavdelningen där det var helskugga förmodligen hela dagen.
 Snygg entré till huset, tycker jag..
Den här trädgården var jag inte så förtjust i, även om den har flera läckra eller snygga detaljer. Paret har inte kommit på hur de vill göra den till sin. Och ägaren berättade att han förvisso sköter klippningen själv var 4e dag samt sprutar gifter på det de inte vill ha där! (Gosh!). Frun gör inget, som jag förstod det. De har 2 trädgårdsmästare som kommer 3 dagar/vecka!! Just det här ovan får mig något svalt inställd.. Men huset är underbart, läget är fantastiskt, så jag skulle nog kunna bo där. Och göra som jag vill ;-)

Efter middagen på kvällen så insåg jag att jag hade bränt mig lite lätt under dagen. Det skulle regna på förmiddagen, och jag satt alldeles för länge och drack kaffe på morgonen, så jag hann inte smörja in mig innan bussen gick.. :-D Det regnade  ju inte alls - det var strålande sol heeela dagen lång!
Nästa inlägg: RHS Chelsea flower show!

Inga kommentarer: