torsdag 30 juni 2016

Dag i trädgårdens tecken!

Idag började rean på Blomstergården i Stensele, och vi såg till att vara där i tid. Efter att ha sett bekymrad ut över hur jag skulle kunna få med mig allt så såg maken till att hjälpa mig, vi hämtade släpvagn och betesputs som råkade ha blivit lagat precis i tid, och farfar ställde upp som barnvakt :-) Nåväl, vi rekade igår, så vi visste vad vi ville ha. Det blev 1 äppelträd Rödluvan, 1 plommonträd, 1 körsbärsträd, 2 Thujor, 1 Sockertoppsgran, 2 rosor (en Campfire och en Flammentanz), 1 rosa Hortensia och 15 Hosta/Funkia (3 olika sorter). Jag är supernöjd!
Vår sk. entré till huset är ju så hemsk att jag bara blundat och gått förbi ett par år nu. Där fanns iris, strutbräken och en mycket övervuxen Heuchera/Alunrot, och mest av allt ogräs! Nå, bort med blommorna, sen det mesta av ogräset, och så på med tidningar.
Rosorna har inte tidningar under sig, där är det fritt, men runtom så har jag nu tänkt att ogräset inte ska komma upp på ett bra tag. Tror det kan bli bark runtom, eller sten.. men det är lite enklare med bark som redan finns ;-)
Visst blev det lite skillnad? Jag är nöjd. Ska he dit stora stenar i framkanten, och så som sagt sten eller bark, då tänker jag inte längre skämmas för vår entré! Rosorna är Campfire. Jag köpte ju en idag, och en för några veckor sen. Nedan ser ni hur den ser ut, den är så ljuvlig! Å den är kanadensisk, så den ska inte vara något större problem att få att överleva här.
För övrigt har jag tömt en annan rabatt, ska bort med jorden där och göra tidningstricket där med så småningom. De blommorna har hamnat på framsidan där det finns rätt mycket plats, där jag gjorde nytt förra sommaren. Det är ju rätt snyggt med täta planteringar.. Jag har handlat en del på resor och lokalt, så det ser nästan ut som en Handelsträdgård här hemma, hög tid att få ner allt i backen, alltså!

2 klätterrosor dog för mig i vintras, så nu har jag satt Flammentanz på det stället istället. Och satt dem bättre, mycket jord runtom. Jag skrattade faktiskt i våras när jag skådade bedrövelsen, jag måste ha varit superless i höstas när jag fixade de numera döda rosorna, för en var då riktigt kasst nersatt. 1/4 av roten stack fram. Inte lätt att överleva då! Handhavandefel av undertecknad. Sånt som händer när jag blir för less på mina egna inköp.. :-s

Inga kommentarer: