måndag 6 juni 2016

Englandsresan: Sissinghurst castle garden

Dag 2 åkte vi till Sissinghurst castle garden, en slottspark som nu förvaltas av National trust.
Det här är innergården med en lång mangårdsbyggnad (eller vad det kan kallas) på ena sidan. Det höga tornet (nedan) är på andra sidan av innergården.
Sissinghurst är bl.a. känt för sin vita trädgård (se ovan och nedan), den anses som en av de allra främsta i världen. Jag insåg ju inte ens att jag var i vita trädgården förrän jag såg en skylt vid en av in/utgångarna.. yeah..  
Det här var i Rose garden (nedan), den hade murar som väggar. Här fanns irisar, massor av allium/kirgislökar, massor av rosor (som tyvärr inte blommade ännu).

Om ni klickar på fotot ser ni att det är böjda grenar runt denna ros. Så kan man göra - en cirkel runt en ros och så binda grenar från rosen i cirkeln. Den ska visst blomma fantastiskt av detta trick, så det är något som  jag planerat att prova här hemma. Det var ju inte säsong för rosor, så jag vet inte hur det ser ut när det är som bäst, men kan jag få igång lite mer blomning på min Louise Bugnet och de andra så blir jag ju inte ledsen över det!
Ett annat trick är ju att göra en ros häck på detta sätt - böja grenar åt sidan! Läckert :-)
Där fanns mängder med rostorn.. man skulle nog ha kommit tillbaka 3 veckor senare. Kanske helt enkelt under hela sommaren med 3 veckors intervaller :-)
Fortfarande i Rose garden (jag gillade denna del rätt så bra!). Den blå busken kallas visst säckbuske. Finare buske än sitt namne, tycker jag :-)
 Dessa foton är tagna från tornet, kul att se från ovan här stort det här är. En park, egentligen!

Nedan: Azalea bank. På vänster sida är det alldeles gult av alla azaleor. På högra sidan en mur med wisteria, både blåregn och vitt blåregn. Magnifikt! Vill ha!

Här trodde jag att jag tagit en närbild, men icket. I alla fall så håller de på att spaljera ett träd, så jag ville fota för min egen skull hur engelsmännen gör det.
Det här då, ser ut som en jättetistel som jag har under altanen här hemma.. Den vill jag ha bort, men här kan man sätta sånt. Och i flera trädgårdar kunde man se gigantiska kronärtskockor mm. Ja.. det ger ju variation. Och vissa av dem skulle jag sätta i en hink i jorden :-)
Här nedan en karta över Sissinghurst. Den är säkert skyddad på något vis, men om ni klickar på den så kan man se litegrann i alla fall.

Här spenderade vi 3 timmar, och första varvet gillade jag inte så värst mycket... Men andra varvet så stannade jag längre i en del områden som jag tyckte mer om, och efter tag så ser man ju små detaljer som man missar när man gått lite för fort. Så Sissinghurst tog sig! Ett slott är ju alltid ett slott, också.

National trust är de som ser till att man kan få besöka Sissinghurst. På 1930-talet så köpte Vita Sackville-West och Harold Nicolson detta ställe. Det var väldigt nedgånget, men de satte igång genast med att fräscha till både in- och utsida. Inom 5 å hade de en jättefin trädgård! Nu hade de ju råd med trädgårdshjälp, men de högg också i personligen och fixade på med allt möjligt. När de dog på 60-talet så såg inte deras barn någon möjlighet att driva stället vidare. National trust såg värdet i att få visa upp detta ställe, så de har tagit över och driver det på samma sätt som Vita och Harold gjorde. National trust ser till att många andra slott också visas för allmänheten.

Inga kommentarer: