torsdag 23 juni 2016

Englandsresan: Great Comp

Great Comp - vilken pärla som Rosebud's hittat! Jag vet inte om den kommer på första eller andra plats av mina favoriter, men jag har nästan bestämt mig för att den leder. Tror jag :-)

Trädgården är enorm - se kartan! Vi var här i 3 timmar, tror jag, det var skönt, för det gjorde att man kan gå runt ett par varv, inte springa :-)
Här finns stora ytor med mycket träd blandat med blommande buskar som t.ex. Azalea och Rhododendron.
 Nedan har jag huset bakom ryggen och ser uppåt. Det finns en bänk där längst upp.
 Här sitter jag på bänken och tittar ned mot huset. Det blev en favoritplats!
 Bladverk i både runda och spetsiga former ser fint ut tillsammans och gör att man kan se tydliga gränser mellan olika växter. Då flyter inte allt ihop till en grön formlös massa.
 Vackra ormbunken bakom ett hav av Funkia..
Här ser man tydligt att jag är i skuggan på sidan av huset. Små stigar i skogen, svalt och skönt, inge mygg :-D
Här är baksidan av huset, här finns en öppen yta i mitten, med mycket "rabatt" på sidorna, de flyter in i skogen på bägge sidor.
 Både tuktat (formklippt) och naturligt sida vid sida.
 Inte så många raka linjer i denna trädgård.

 Under de stora träden växer det mycket fint!
En ruin mitt i allt! Vi antog att den var nygjord, men ingen orkade läsa tillräckligt i broschyren för att se hur det är med den saken :-)

 I Italienska trädgården, lite mer exotiskt här. Murar, flamingos, statyer och mest grönt..
Baksidan av huset, här är det en fyrkantig del med några murar. Resten av trädgården är mest böljande.
Lunchdags. Hon till höger fick tag på sista "Cream tea", te med scones. Alla svenskar ville väl ha det, så jag hann inte med. Hon till vänster tog en soppa.. jag var inte sugen på det, så jag köpte bakverk: En morotskaka med smörkräm (yuck, faktiskt, hade förväntat mig den frosting jag är van), och den godaste chokladkaka jag ätit, tror jag!! Jag köpte en "sandwich to go" också.
 Siktdjup..
 
Rhododendron och Magnolia, 2 fantastiska träd i full blom denna tid!

Och så tog denna fantastiska resa slut, tyvärr. På sätt och vis hade jag gärna varit där ett par dagar till, men för minnets skull är det nog bra med 5 dagar, det gör att man kan hålla isär litegrann. I alla fall några veckor.. det är därför jag bloggar, så att jag ska komma ihåg nåt :-)

Jag vill definitivt iväg på fler resor, och att resa själv gick ju jättebra! Jag hade en bra rumskompis, och trädgårdsfolk är ju ett så trevligt folkslag :-D Däremot kan jag ju erkänna att jag vet namnen på typ 6 st, resten har jag ingen aning om. När vi åt tillsammans så var trädgård det givna ämnet, och eftersom man nästan alltid satt med nytt folk så var frågorna givna - var bor du, vilken zon är det? inte "Hej, vad heter du"... det känns lite konstigt att fråga efter ett par dagar, faktiskt. Vi var 43 st med guiden, så det blir ju inte jättefamiljärt, kanske. Jag hade inte mest förväntningar på sällskapet, utan på trädgårdarna/parkerna. Men jag är så nöjd med resan som helhet både sällskap och trädgårdar var jättebra. Totally worth it!

Inga kommentarer: