lördag 4 juni 2016

Englandsresan: Heathside (NGS-trädgård)

Efter Wisley så åkte vi till en privatträdgård, godkända av NGS (The National Gardens Scheme). På Heathside blev jag totalt "amazed", kände att jag bara älskade den trädgården. Väldigt grön med otroligt många olika buskar och träd, låga och höga, lövträd och barrträd i en fin ordning. Jag såg att det skulle komma perenner senare, t.ex. rosor, men den var så rofull som den var just vid denna tidpunkt, att det inte är så många andra färger på gång. Så denna trädgård kommer faktiskt att vara min role model hemma! Klicka på fotona för att se dem bättre!
 Det finns naturligtvis en vacker damm här! Ägarnas story: De har bott här i 25 år, började fixa med trädgården för 20 år sedan. Det fanns 2 träd som de har behållit, resten har de fixat alldeles själv.
Trädgården är en sån där långsmal variant, och den är i tre etager. Det här var längst upp, och där hade de lagt stenar.
 Olika gröna toner..
 Lite rödaktigt som kontrast..
Det här är nedersta etagen, en mur där de låtit någon grönt hänga över kanten. På detta golv var det också stenläggning med en mängd krukor. De flesta krukorna innehöll funkia/hosta av olika varianter, och det var med hänvisning till snigelproblemet.

Mmm, nu har jag funderat i över en vecka hur jag ska få till något liknande, och jag har köpt ett par buskar här hemma. Alltid en början :-)

Om NGS: De är ett sällskap som man kan ansöka om att få tillhöra. Då får man besök av en som bedömer ens trädgård - är den nog fin? är den nog barnsäker? mm. När man får vara med så ska man ha öppet vissa datum under året, och då tar man betalt av sina besökare, och så bjuder man på fika. Man får ha öppet fler datum än vad som är bestämt också, och pengarna går till välgörenhet: forskning, sjukhus, autismcenter mm. mm. Bra tänkt, tycker jag! Och engelsmännen är gärna med i NGS, det är ju status att ha blivit bedömd som nog bra, förstås. Och tur för oss, för jag fick ju tillfället att se en favvoträdgård!

Nästa gång så är vi på Sissinghurst!

Inga kommentarer: