söndag 6 februari 2011

V. 35+1

Det är inte ovanligt att modern får ont i ryggen eller bäckenet i det här stadiet. Anledningen är att ligamenten och musklerna i korsryggen har mjukats upp av graviditetshormonet relaxin. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen. Brösten är nu tyngre och bröstvårtorna blir större.

Ditt barn är omkring 47 cm från hjässa till häl och väger ca 2,6 kg. Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan. Nittio procent av alla barn som föds i denna vecka överlever utan några allvarliga men. Nu börjar barnets armar och ben bli knubbiga och fina. Barnet har väldigt lite rörelseutrymme så det fyller ut nästan hela livmodern och tvillingar är ännu mer trångbodda.

Nu står livmodern som högst och det kan kännas tungt att röra sig och att sitta. Magsäcken trycks ihop och du kan få halsbränna. Undvik för fet och kryddig mat. Drick bubbelvatten det lindrar.

Det är inte onormalt att livmodern drar sig samman av och till - den måste träna inför förlossningen. Man brukar kalla detta för förvärkar, och de brukar inte påverka livmodertappen så att den öppnar sig. Magen putar ut och blir "stenhård" men det brukar inte kännas mycket neråt underlivet.

Källa: Gravid.se & Growingpeople.se


(¯`'•.¸(¯`'•.¸ ¸.•'´¯)¸.•'´¯) (¯`'•.¸(¯`'•.¸ ¸.•'´¯)¸.•'´¯)

Att livmodern kört med sina sammandragningar har ju varit ett faktum sen slutet av november, men nu (denna vecka) har det börjat göra ont på riktigt. Jag har tyckt att magen varit stenhård förut, men denna vecka så är det verkligen vad den är. Ryggen och höfterna värker ofta och jag går nog riktigt vaggande:-) Ändå mår jag ju bra, har bara ingen fart och fläkt över mig. Det jag ska göra går saaaakta. Jag har 2 arbetsveckor kvar, och det ska bli skönt att så småningom kunna sova längre på morgnarna och sen förhoppningsvis ha nån energi att förbereda för Knåddens ankomst här hemma, för sen lång tid tillbaka så är jag så trött när jag kommer hem att jag i 9 fall av 10 bara hamnar i soffan.

Inga kommentarer: