tisdag 15 februari 2011

V. 36 dag 3

I vecka 36 är medelkroppslängden 48 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2800 gr. Huvudets omkrets är 33.5 cm. Moderkakan börjar åldras. Alla inre organ är färdigbildade. Barnet gör sig färdigt att födas när som helst. Underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet. Ett vanligt symtom är stickande känslor eller tryck i bäckenet. Det beror på att barnet håller på att lägga sig tillrätta.

Din mage kan börja sjunka ner lite och det är lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Kanske behöver du kissa oftare än vanligt, det beror på att livmodern trycker på urinblåsan.

Ta väl hand om dig när du är gravid och planera din graviditet så att du orkar! Lägg gärna in ledighet sista månaden så att du är utvilad inför förlossning och tiden efter.

Du kanske känner dig färdig att föda nu - du känner dig mogen för det. Andra kan ha blandade känslor inför själva förlossningen och det är helt normalt.
Källa: growingpeople.se
(¯`'•.¸(¯`'•.¸ ¸.•'´¯)¸.•'´¯)(¯`'•.¸(¯`'•.¸ ¸.•'´¯)¸.•'´¯)

Min mage har då minsann inte alls sjunkit ner, men det är ju hoppingivande att det kommer att ske i framtiden:-D Jag har 3 dagar kvar på jobbet, och det känns otroligt skönt att snart ha möjlighet att sova ut en timme extra eller två efter att ha vaknat vid halv femtiden och inte kunnat somna om på en gång. Fötterna är löjligt svullna, och det är endast ett par skor jag kan ha nu. Och de är trånga..

Idag har jag varit och klippt mig - det är som ett förberedande det med att ha gjort det i tid. Det kommer kanske att dröja ett tag till nästa gång... Men jag blev korthårig idag:-D Och så har jag färgat hår och ögonbryn oxå:-)

Inga kommentarer: