söndag 1 maj 2011

Tidigt

Våren kom så tidigt i år. Först var jag rejält sur över det, det är ju som ingen riktig påsk utan snö och skoteråkning. Men, det är väl så att påsken var så sen i år, så det är väl det jag ska va sur över. Nu är jag glad över att gräsmattan är framme (det har den nog varit i typ 3 veckor), krokusarna börjar titta fram i gräsmattan, jag såg en scilla i rabatten och flera växter i rabatterna är på G. Fotot ovan är från 8 maj förra året, då var det ännu en de is kvar nere på Umeälven. I år så är det i princip inget kvar...

Mest nöjd är jag ändå över purpurapeln som jag köpte förra året för sin skönhets skull. Den ska trivas i zon 1 eller 2 (upptäckte jag när jag kommit hem med den!)(vi är zon6/7 här uppe), men den bär knopp! Jag har försökt ställa den någorlunda skyddat, men den har nog fått sig en del isiga vindar ändå denna vinter..




Det hemska är at jag var så less på trädgården i höstas att jag inte skyddade nånting alls för kylan, utan det blir ju en överraskning nu vad som behagar dyka upp. Det snöade för en timme sen, men nu skiner solen... Jag kanske ska ut idag och luckra upp jorden litegrann? Men jag törs inte ta bort de döda blommorna som är kvar i rabatterna - kan de ge lite skydd ett par veckor till så är det väl bra! Jag har kunnat utröna en hel del fler blommor som är på gång, men det är ju inte så kul för er att läsa, va? :-)




Ha en underbar 1 maj!

Inga kommentarer: