torsdag 26 maj 2011

Prostens barnbarn

Rubriken till förra inlägget kommer ju givetvis från Prostens barnbarn - underbara barnböcker av Eva Bexell. Jag har dem både böckerna och på CD:-D
För att inspirera till försäljning av dem så tänkte jag bidra med en liten del av boken.

"När Anton kommer tillbaka så har han ett stort , stiligt bandage om handen.
- Ja det här gick ju bra, säger doktorn. Han skötte sig som en hel karl. Om sju dagar tar vi stygnen.
- Har det vuxit fast då? undrar prostinnan igen.
- Jaja män, säger doktorn. Ni behöver inte vara orolig.

När de är på hemväg skriker inte Anton. Han bara snyftar lite, och drar efter andan på det där hackiga sättet som man gör när man gråtit mycket och är alldeles slut.
- Det gjorde ont, piper han plötsligt. Det gjorde ont och jag skrek, men doktorn sa att jag var duktig ändå... Och då sa jag att jag är van vid sjukhus och så, för jag har gjort mig illa förr... sa jag... till doktorn.
- Drog han ut din lösa tand? säger prosten.
- Nähej, säger Anton och kniper ihop munnen."

Jag och syrran drar ofta citat från Prostens barnbarn, och det roliga är att även maken har vuxit upp med böckerna. Och jag läste ur en av dem för Alva i julas när hon bara låg i magen. Jag kokade knäck och hade lite långtråkigt i väntan på att de skulle bli klara:-D
Det ska börjas i tid!

Inga kommentarer: