fredag 27 maj 2011

Mammaliv

- Hur är det att vara mamma? undrade maken häromdagen. Han undrade nog om jag ångrade det eller va nöjd med livet, och jag kan svara utan betänkligheter att det är alldeles fantastiskt! Inget är ju för evigt i vår nya värld, utan Lillan förändrar sina mönster och rutiner ganska regelbundet. Men inte allt på en gång, förstås. Fram till för ett par veckor sen så satt vi rätt mycket tillsammans i soffan och myste hela dagarna. Små korta stunder kunde jag gå ifrån och få i mig lite frukost, sen lunch osv, men hon gillade ju inte att sitta/ligga själv nån längre stund. Nu kan hon ju både sitta i ett hörn i soffan en stund (men under uppsikt!)(hon kan ju tippa..) eller ligga och pjollra i gymet, och det gör att jag faktiskt kan göra en riktig frukost, inte bara hafsa ihop en smörgås utan smör osv.

Det har oxå medfört att jag oxå hinner blogga ibland, det är nåt som jag faktiskt saknat under soffperioden. Att jag inte hinner med facebook är ju inte hela världen. I perioder tycker jag det är riktigt intressant att få veta vad alla gör. Andra perioder så bryr jag mig inte alls, utan kollar mersom bara vad nån skrivit eller gillat om min status. Ja, det är ju ego, men har man inte tid så har man inte. För det är ju inte heller jämt som Lillan nöjer sig med att sitta med mig vid datorn, utan ibland vill hon ju ha ALL uppmärksamhet riktad mot henne. Och det ska hon ju få, tycker jag. Och så är det bara att hoppas att det inte är nån viktig traderaauktion på gång:-)
Jag vet inte än hur jag ska äta... Att äta LCHF med maken är inte så jätteskönt för Alvas mage. Jag märkte det nu underhelgen då vi gjorde ett avbrott på 4 dagar - mycket lite magknip för Alvas del! Och det är klart att broccolimos, som vi ju äter mycket ofta, omvandlas till en hel del gasigheter även för Lilla fröken. Så... jag ska inte äta det så mycket har jag tänkt. Men vad ska jag då äta som gör att jag förhoppningsvis inte går upp i vikt, och som hellre gör att jag skulle kunna gå ner nåt hekto per vecka? Jag såg nåt om ISO-diet när jag var på BVC i veckan, ska kolla in det lite mer. För jag gillar ju frukt och bär, och det var en av fördelarna med den matlagningen, verkar det som. Men då återstår ju bara att se om Lilla fröken fixar det. Ska läsa på lite först..

Inga kommentarer: