lördag 11 juni 2011

Den goa värmen

Denna vecka har ju bjudit på värme kan man ju milt säga utan att överdriva det minsta! Jag har nästan alla morgnar klivit upp ett par timmar tidigare än de övriga 2 i familjen och tagit en kopp kaffe i lugn och ro, varit ute och påtat i trädgårn och haft det rätt så skönt. Nu i helgen så jobbar Jonas, så jag tar semester från trädgårdsgörat ett par dagar, men det jag hunnit göra har iaf gett ett fint resultat. Dessvärre har jag ägnat mig åt de soliga delarna av trädgården, där just ingen mer än jag och Jonas går. Framsidan är ett sorgligt kapitel, så jag måste göra nåt där med, för det ser faktiskt för GRÄSLIGT ut. Märk väl att jag inte tog några foton därifrån på förra inlägget.. Imorse gick jag ner till älven och gick ut så vattnet räckte upp till knäna, men jag bangade ett dopp. Sååå varmt är det inte.

Jag har försökt rädda min Rhododendron, har tagit upp den och satt den i stor kruka med bara Rhododendronjord i. Men jag såg igår att den är sjukare än bara vissen, så jag måste ta till nån expert och höra vad jag ska göra med den. Det vore ju milt sagt trevligt om den ville blomma nästa sommar på sitt nya ställe med bra jord.

Annars så har jag beställt ett par växter med Lappmarkens trädgårdssällskap från Blomqvist plantskola i Finland. Jag bestämde mig för ännu en Rhododendron och ett Blåplommonträd. Jag tycker det vore fantastiskt att få äta egna plommon:-) Jag har ett gulplommonträd oxå, men råttorna har varit på det i vinter, och den beställda trädpastan borde jag ju efterlysa, för den har ännu inte kommit. Så trädet har förmodligen dött:-( Men, det mesta i trädgården är fullt av liv, så det är ju ändå superkul!

Inga kommentarer: