torsdag 19 april 2012

Inget för kräsmagade

Så var det dags igen - magsjuka in da house:-/ Och denna gång åkte vi dit en efter en, inom 8 timmar, faktiskt. Alva började, men efter ett par dryga timmar var hon tömd på allt i sin kropp och fick sova resten av natten (från 02.00). Då hade jag bestämt mig för att sitta i soffan med henne å försöka sova, verkade som att det funkade bäst. Men efter 04.00 fick jag lägga henne ifrån mig och själv springa på toaletten. Och sen när vi vaknade till på allvar före 08.00 (eller jag, Alva var ju vaken en bra stund innan, förstås:-) så pallade jag bara inte att ta hennes morgonblöja, den fick maken ta. Och då trillade även han dit. Alva var dock på kvittrande humör hela dagen. Hon fick tag på en halv nappflaska med sempers vätskeersättning som hon hällde i sig, hon var väl jättetörstig. Så hon var ju botad för resten av dagen:-) Men hon har små vulkanutbrott bakvägen som inte är trevliga...

Tyvärr så misstänker jag att Alva kanske har någon födoämnesallergi, eller varianter på det. Tomat är inte ok, så det får hon inte numer. Men jag tror det kan vara något mer med tanke på man ser saker under blöjbytena som man inte vill se:-s  Så har det varit ganska länge. Och å ena sidan så står det på t.ex. vårdguiden att "Det är vanligt att barn i åldern sex månader till tre år har långvarig lös avföring, trots att de mår bra i övrigt. Om barnet ser ut att må bra och växer som det ska är detta oftast ingenting att oroa sig för." Men när ska man då reagera och bli orolig? Får ta upp det med bvc, helt enkelt.

Inga kommentarer: