fredag 6 april 2012

Good friday

Han böjde sig ner i ödmjukhet, och blev allas tjänare då.
Han tänkte aldrig på sig själv, när han skulle dödsstraffet få.
Kärleken kände ingen gräns, när lidandets väg han fick gå!

Korset där Jesus gav sitt liv, det är min glädje och min ära.
Korset, kärlekens sköna symbol, det är för alltid sången i mitt liv!

Korset restes för en värld, förlorad i mörker och nöd.
Gudasonen offret blev, och vi finner liv i hans död.
Jag ville gråta av tacksamhet - det var mina synder han bar!


Korset där Jesus gav sitt liv, det är min glädje och min ära.
Korset, kärlekens sköna symbol, det är för alltid sången i mitt liv!
Pelle Karlsson

Idag är det långfredag, Good friday, som de säger på engelska. Man kan ju undra hur det kan va en god fredag när Guds son dog, det måste väl ändå ha varit Guds största nederlag? Nej, det är tvärtom. Guds son, Jesus, valde att dör för allas vår skull och kämpa mot och besegra Satans makt. Jag citerar min vän Annika:

"Jag äger ingen kvast, den eldade jag upp för många år sedan. Jag har mina vingar. De är slitna emellanåt, och styrningen går så där, men så får jag nya fjädrar av Himlaljusens fader och rätar upp kursen. Igen och igen. Jag behöver ingen kittel med trolldryck, jag äter av Ordet som ger mig ny styrka. Blåkulla? Nej tack, jag firar påsken med Kungars Kung, Han som ÄR kärlek. Han som valde att ta mitt straff, att dö på korset för mig! För att jag skulle bli fri. För att jag skulle få frid. För att jag mitt i den här världen, med alla omständigheter, motgångar och svårigheter skulle få vara buren genom allt. För att ge mig en framtid och ett hopp."

Good friday, det önskar jag oss alla!

1 kommentar:

Mirjam sa...

Det här är utan tvivel en av mina favoritpåsklovsånger. Tack för att du skrivit ner den. Jag bor i utlandet och saknade texten.