måndag 5 september 2011

Blommor och blad

I helgen var det återinvigning av kapellet i byn, för det har renoverats i sommar. Jag har inte sett det färdiga resultatet, för Alva blev sjuk inför helgen, så vi har stannat hemma. Dock så gjorde jag den tårta som jag hade lovat göra, och inför det så köpte jag ett par grejer som hjälpmedel.

Att göra egna blommor för hand är något som jag inte har ro att sitta och öva på. Tur då att det finns en del hjälpmedel att ta till! På tradera har jag köpt utstickare - både blommor och blad. Och så har jag köpt en veiner. Med dessa enkla hjälpmedel går det snabbt att få till några blommor som ser mer vettiga ut än mina egna. Detta känns ungefär som scrapbooking - så då är det ju kul. För mig, alltså:-D

Så i lördags höll jag på hela dagen med tårtan, men tyvärr lade jag upp producerandet lite fel. I och för sig finns det en anledning till det,jag tänkte att det vore smart att göra blommor och blad av sockerpasta, vilket jag gjorde själv i lördags. Men det visade sig på kvällen att den inte höll, så då gjorde jag det i marsipan istället. Och så ville jag att det skulle torka till lite, som synes på fotot, så då fick det va så över natten. Så note to my self 1: Gör blommor och blad i marsipan. Note to my self 2: börja med det först av allt så kan man garnera tårtan redan dagen innan den ska vara färdig. Ännu en anledning till försinkandet är att Alva varit så förkyld, så att jag inte kunde jobba med detta redan på fredagskvällen som jag hade tänkt.

Hur som helst så färgade jag marsipanen i orange (blandade gul och röd karamellfärg) och röd. De gula blommorna gjorde jag i sockerpasta, men de höll inte så bra. Kan ju vara för att jag hade för lite florsocker i sockerpastan? Jag vet inte, har aldrig jobbat med det förut. Marsipanen blev lite flammig i färgen, vilket jag gillade, för blommor är ju sällan statiskt röd eller orange osv. Men det syntes inte så mycket sen...

Inga kommentarer: