onsdag 24 november 2010

Så nuttigt!

Såg i veckans ICA-blad att det är bra pris på blöjor till de nyfödda barnen, 2-4 kg. Så jag köpte de 2 paket som man får göra, och så barnolja och baby wash. Så nu har vi barnvagn, barnblöjor för spädisar, barnolja och barntvätt och så spjälsäng, en del kläder, en sån där sjal som man sveper in ungen i å så tossor för kalla fötter, kudde och täcke för spjälsängen... Och säkert nåt mer oxå.. och mer ska det bli! Allt tekniskt (inköp) får maken sköta, det finns så mycket att tänka på ändå, känner jag. Fast.. man behöver ju inte riktigt allt som finns på marknaden, men det är ju en hel del grejer som underlättar livet... Hå hå ja ja - undrar när vi tror att vi har tänkt på allt?

4 kommentarer:

Bara Jag sa...

Visst är det kul att hålla på att förbereda!! Behöver du finns här ett babygym och en bärsjal du kan få...

Kram!

Evelina sa...

Glömde säga det idag, ni behöver kräklappar från ikea! Oumbärliga! ;)

Sara Mårtensson sa...

Så roligt och så mysigt! Vissa saker behöver man och andra inte. Jag är supernöjd över att jag köpte en badhjälp: http://www.babybest.se/produkt/visa/275
Väldigt enkelt då man ska bada bebisen själv. Nu sätter jag bara Nelia i den och duschar av henne i badkaret om hon gjort tvåan ordentligt. Ett tips är att köpa Euroshoppers vita torra tvättlappar på ica och bara blöta i vatten vid blöjbyten hemma. Minst kemikalier och skit. De bästa våtservetterna är Liberos de har minst farliga ämnen i sig. Det är halva priset på blöjor i norge så åker ni dit passa på att bunkra ;-) Nappflaskor, nappar och våtservetter är också billigt.

Köp BPA fria nappflaskor: MAM:s är bra så slipper du oroa dig över BPA som inte är bra.
Ville bara ge dig lite tips från en ny mamma till en blivande mamma :-)
Jo vi tvättar alla kläder och sängkläder, kräktrasor och sånt innan användning så slipper man alla kemikalier som de har i kläder. Neutral tvättmedel är bra till de små liven :-)
Och du! Har du börjat härda bröstvårtorna? Gör det! Med en torr frottehanduk då du duschat. Jag gjorde det inte och det blödde och var sårigt hur länge som helst. Jag tror jag grät varje dag i en månad :-(
Ville bara dela med mig lite ;-)
Kram och hoppas du mår bra!

Åsa D sa...

Hej Emelie och Jonas
Jag sov med barnens filtar för att de skulle lukta mamma, om det hade någon betydelse vet jag inte, det var ett tips jag fick när jag väntade Emanuel. Det kändes då bra att filtarna luktade mamma när de sedan snusade på dem i sin säng. Såg att Sara gett er många bra tips också. Ni lär inte ha fått nog med tips, de lär strömma in!
Ha det gott och sköt om ER alla.
Åsa