lördag 16 juni 2012

Skitreklam

Sitter ikväll och ser filmen "When a man loves a woman". Den handlar om ett äkta par där kvinnan har problem med alkoholen, hon får behandling, men när hon kommer hem så är inte problemen lösta för det. De har 2 fina småflickor. Jag såg filmen för typ hundra år sen, och tyckte den var bra då oxå, för jag tror den speglar komplexiteten med alkohol och familjerelationer.

Och med jämna mellanrum under filmens gång så är det denna värdelösa reklam för öl, rosévin, annan sprit... Jag blir så less och ledsen. För det finns inte en enda människa som verkligen BEHÖVER se reklam om alkohol. Eller knark. Eller annat som bryter ner oss människor och förstör. Jag minns när de började med alkoholreklam, då var det sent på kvällen och inga barn behövde se eländet. Nu är det dygnet runt, och de sjunger ölets lov... Faktiskt var det bättre förr, innan reklamens tid. För vi är som grodor som blir långsamt kokta, märker inte vilken skit som smyger sig in i våra vardagsrum, våra tankar. Och min dotter ser reklam för alkohol varje dag...

Alkohol är ett lösningsmedel som löser upp familjer och äktenskap, men löser inga problem. Tar bort lycka, trygghet, framgång, intimitet och kärlek.
Alkohol tar bort visioner, hopp och ekonomiska tillgångar. Slutligen även den fysiska hälsan. Det enda alkohol inte kan lösa är problem.

Det kommer väl aldrig bli så att man drar ner på reklamen för alkohol, för det handlar ju alltid om pengar. Men det är riktigt bedrövligt att även småungar ska behöva se eländet. Vad vill vi ha för framtid? För kom inte och säg att vi inte blir påverkade av det vi ser? För ingen tror väl att Norrlands guld, Falcon, och alla andra tycker det är kul att tippa pengarna i sjön genom att satsa på reklam varje kvart dygnet runt?

Sodom och Gomorra... :-/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mina barn ser aldrig reklam för alkohol och de tittar på tv varje dag. Det är ju vi vuxna som väljer vilka kanaler de får titta på eller?

Rebecca sa...

Inte bara alkohol... coop hade en reklam som rakt igenom byggde på sex. Nu är den borta, men att ens komma på tanken att sån reklam ska sändas dygnet runt. Skrämmande.. och Coop är väl ändå en matvaruaffär trodde jag.