tisdag 19 juni 2012

Alva läser

I lördags blev jag less på att Alva håller på att riva sönder en sån där bok med vanliga blad i (Max lampa), så jag tog fram några böcker med hårda sidor (är det sånt som kallas kartonage, kanske?) som hon fick när hon föddes av syrran. Det är om familjen Poof, och hon blev genast jätteintresserad av 3 av dem - "göra konst", "göra musik" och "äta mat". "Köra vagn" är ännu oupptäckt av henne, fast jag försökt ge den en chans. Nä, men de tre böckerna har jag fått läsa om och om igen hela helgen, och igår och idag. Men idag tog hon fram en bok som hon fick av brorsan i 1-årspresent, den heter "Det var det fräckaste". Och den satt hon och läste säkert 45 minuter, bläddrade fram och tillbaka. Först fick jag läsa den, sen räckte det att jag ibland tryckte på de där knapparna med ljud som finns på varje siduppslag. Snacka om att hon var fängslad, men samtidigt blev hon lite frustrerad över att hon inte fixade de där knapptryckningarna själv. För man måste vara väldigt exakt och trycka lite hårdare än hon kan. Hoppas det lossnat så att jag får börja läsa Pettson och Emil å de där godingarna för henne snart...
Ja, jag har försökt läsa böcker för henne förut, men hon har varit less efter en sida, max, och tagit boken och bläddrat själv, tuggat lite på boken, eller bläddrat på lite planlöst. Hoppas som sagt att vi kan börja läsa "ordentligt" nu:-)

Inga kommentarer: