tisdag 12 juni 2012

Ooops...

Kära nån vad tiden går fort när man har roligt, det var längesen jag bloggade nu. Men förra veckan var det fullt upp på jobbet, som det varit hela maj oxå, i och för sig... Och så bestämde jag mig på fredagskvällen för att, om det funkade för de övriga, att jag å Alva skulle åka till mamma och pappa. För lillsyrran var nämligen där, liksom hennes familj, förstås. Tänkte att det ju är roligt om kusinerna får leka med varann litegrann. Fast stackars mormor har inte en lugn minut när hon har 2 barnbarn där, för de är svartsjuk på varann och vill ha hennes uppmärksamhet, och sitta i hennes knä, bli buren, peka på lampan osv... Hon gör det för hemskt bra. Jag skulle bli ganska stressad:-)

I söndags var vi först på gudstjänsten i Barsele, vi levererade en tårta oxå. Eller... en riktigt kladdig kladdkaka med grädde och persika på. Yummy, precis vad jag själv var utomordentligt sugen på:-) På eftermiddagen satte jag mig i sängen med datorn och började knyta ihop alla tankar inför kvällen. Det var bön- och lovsångsgudstjänst, och det blev så att jag fick göra typ allt. Förutom att jag till slut fick sånghjälp av älskade maken. Ja, göra typ allt innebär att jag fick va mötesledare, lovsångsledare och berätta några tankar jag haft.

Igår drog vi till Lycksele för att lyssna på Pyrets hjärtljud, alltså, jag hade tid hos barnmorskan. Allt såg riktigt bra ut, jag har fortfarande bara gått upp 0,5 kg sen invägningen, så det känns ju riktigt bra! Hemligheten är väl att jag äter små portioner, får inte i mig lika mycket längre. Hoppas det funkar som metod sen när Pyret föds oxå! Ja, vi gjorde ju lite ärenden oxå, så klart. Faktiskt spenderade jag hela 550 kr på mig själv i kläder, vet inte när det hände sist! 2 fina klänningar och underkläder. Nu känner jag mig redo för att gå på bröllop i sommar:-)

Och idag har mamma varit här och umgåtts med Alva hela dagen, medan jag vankat omkring i trädgården och påtat på. Nu har jag fixat 2 drivbänkar där det förhoppningsvis ska komma upp 2 sorters sallad, morötter, rädisor och sockerärter. Blir spännande att se om det tar sig, är ju inte hemma på att så frön och fixa med egna grönsaker. Och så har vi rensat bort lite gräs, ogräs och maskrosor från rabatterna, flyttat ett par blommor som håller på att växa ihop med andra, men sånt göra har jag kvar en hel del av. Så mamma har lovat att komma tillbaka och va barnvakt:-) Ikväll har jag och maken med gemensamma krafter tagit större delen av gräsmattan oxå, var verkligen hög tid att klippa gräset! Men det går ju inte så bra när det regnar oavbrutet... Känner mig faktiskt lite chockad över att vi haft så fint väder och värme idag, och inte en regndroppe. Hade glömt hur det känns! Alva, jag och mamma har varit ute precis hela dagen, fram till middagen, och det är lite ovanligt för att va oss, men det funkade hur bra som helst med finestongen. Hon gillar ju att upptäcka nya grejer:-)

Som fotot visar så har jag i år fullt med knopp på både Gullklematis och Alpklematis. Åh vad jag längtar tills de slår ut! Det har tagit några år för dem att ta sig bra, men i år är det dags att njuta lite:-) Däremot så har 2 rosor dött under vintern, en som fanns här sen innan som jag inte alls vet vad den heter, och så ännu en Polstjärna. Den sistnämnda ska ju trivas här upp i norr, men jag har haft ihjäl 2 st hittills. Däremot har min Flammentanz överlevt! Yeay:-)

Inga kommentarer: