onsdag 21 mars 2012

Lika säkert som

...Amen i svenska kyrkan, så snurrar det på av idéer och planer för trädgården så här års. Och varför det då? Jo, för att det börjar en massa bedrägliga trädgårdsprogram på tv så här års så att jag blir lite inspirerad. Typiskt! För jag vet ju att det egentligen inte kommer att hända så mycket i trädgården när man har småbarn. Jag kommer väl att ha fullt upp bara att hålla jämna steg med en springande liten Alva i sommar:-)

Jag har sett på förra årets avsnitt av Trädgårdstoppen, jag missade väl typ 5 första programmen då. Och minst hälften av de trädgårdarna som är med där är ju i Skåne, 1/4 håller sig till zon 3-4 och så kommer spridda skurar av zon 5-7 sen. Å ena sidan så är jag ju bara grymt avis på de där som kan ha växter för zon 1, snacka om mångfald i trädgården och att kunna välja och vraka. Å andra sidan så ser man ju bevis hela tiden för att de där zongränserna som finns nu inte är speciellt exakta, man kan odla bra mycket mer än man tror i zon 7. Men det kan ju bli lite smådyrt att va zonknäckare;-) Fast... hur ska man kunna låta bli det?

Nä, i somras påbörjade jag ett projekt i trädgården: att få upp lite väggar och tak. Ja, alltså, få in mer träd i trädgården. Vi har inte påbörjat alla plank än som behövs för att skydda mot den bitska vinden från Umeälven. För det kan va riktigt kallblåsigt och hela trädgården är vidöppen. Men med plank och träd så kommer det att bli skyddat och gott på framsidan av huset och på ena sidan av det. Planen för baksidan är följande: vi ska inte göra typ nåntng där på kanske 10 år, där ska ungarna få härja fritt:-) De ska väl få vara på framsidan och på sidan av huset med, men där får de inte sparka boll osv, utan mer leka kurragömma bland alla buskar och träd som ska dit. Fast det kan man ju inte ana nu:-) Planen, alltså... Så, med tak och väggar i trädgården så siktar jag på att kunna ha växter hos mig som normalt settt borde plats i zon 5. Det är min dröm. Jag hoppas det kommer att funka..

Inga kommentarer: