onsdag 26 december 2012

Julefrid?

Förra veckan var maken ledig torsdag-fredag. En del andra kan ju ta ledigt mellan jul och nyår, men han har jour då, så vi gjorde det bästa av situationen och satsade lite innan/inför jul istället. Tack och lov! Med tanke på att 3 bjudningar skulle gå av stapeln hemma hos oss inom 5 dagar, så var ju städning högsaktuellt. Skönt att ha det bortgjort i tid. Grannarna kom över på fredagskvällen och vi hade trevligt kring gröt och skinksmörgåsar. Men nästa år skippar jag nog gröten och hittar på nåt annat, för den blev bränd, i år igen.

Lördagen gick helt bort till julklappsinslagning, övning och så for vi på 30-årsfirande. På kvällen sjöng vi in julen i Barsele.

Söndagen var vikt för matlagning och så lade vi upp allt vi kunde på rätt fat/skål och plastade in så att det skulle vara smidigt på julafton. Så gör vi på mitt jobb, och jag tycker det är smart. Man ska inte dubbelarbeta, som chefens fru brukar säga:-)

Julafton: jag hann till och med duscha och göra håret. Under stress, men ändå! Vi förberedde en del bara jag och Jonas fram till Kalle Anka. Då satte vi oss ner och drack lite glögg och åt pepparkakor, och mina 2 svägerskor kom oxå och såg. Sen satte vi igång med att ta fram all mat och göra i ordning köksbordet till "gående bord". Det blir rätt mycket mat när alla fått bestämma och göra det allra nödvändigaste ;-) Och gott blir det.. Ja, bordet ser ni ju ovan, det första fotot.
Mina fina män, stiliga som få! Gabriel fick lite äppelmos, han tyckte nog det var gott:-)
Alva var ju kvällens vinnare av julklapparna, ifall det nu hade varit nån tävling iaf. Här har jag lyckats pricka in de 2 favoriterna. hon sitter på kartongen till Duplo Zoo, och så överför hon saft mellan sin pipmugg till en kaffekopp från nya servisen hon fick. Hon smuttade hela kvällen, hon började redan under paketöppningen, sippade sitt "kaffe" mellan varje paket som skulle öppnas :-D
Ja, det var lite stressigt kring jul, men jag vill inte för allt i världen ha det ogjort. Jag har haft en fin julhelg så här långt. Mer följer om de övriga juldagarna...

Inga kommentarer: