söndag 16 december 2012

3:e advent

Det susar genom livets strid, en fläkt av himmelrikets frid, en klang av harpotoner.
En aning fyller varje bröst, och stilla ljuder Andens röst, i jordens alla zoner.
O mänsklighet ställ dörr'n på glänt: det är advent, det är advent.

Han kommer hit en människoson, ur faderns rike fjärran från, och gästa vill vår boning.
Han kommer ned till jordens grus med himlens kärlek, nåd och ljus, och bjuder oss försoning.
Ett sken är nu i öster tänt, det är advent, det är advent.

Han kommer med ett sällsamt bud från kärlekens och nådens Gud att bringa till de sina, 
så öppna hjärtats tempelhus och låt hans rika fulla ljus där inne klart få skina.
Då blir Guds under sett och känt: det är advent, det är advent.
Carl Boberg

Det här är min favoritadventsång, den berättar ju vad vi tror på.. Så mitt i all julstress så ska jag oftare försöka tänka på denna sång och vad allt egentligen handlar om, att Guds son valde att födas nere på jorden, dör för våra synders skull och sen uppstå för att vi alla skulle få liv. Och NÅD. Gud är en nådens Gud. Han bringar oss försoning! Hans enda krav är egentligen att han vill ha en relation med oss.

För några veckor sen blev det ramaskri över att barnen inte skulle få Guds välsignelse eller nåt annat kristet budskap om de går på adventsgudstjänst i skolans regi. Tänk att det ändå är ok för så många skolor att ha yoga i undervisningen... sen när är yoga bara ett gympapass eller lite stretch? Men många tror ju det fast det har ingått i hinduismen i alla tider, och där man genom meditation inbjuder olika andar för att uppnå "balans" och förena kropp, sinne och själ. Jag är ingen expert på yoga, jag ska inte uttala mig mer. Men jag kan konstatera att det visst är helt ok med hinduism i undervisningen, men inte kristendom.

Det är inte enklare att söka alla andra gudar förutom Gud. Genom yoga kan man inte uppnå den frid man så hett eftersträvar, för andarna för dig in i mörka platser som du inte kan ta dig ur själv. Gud är ljus, bildligt och bokstavligt talat. Jag lägger ut en länk om Sandra, får väl se hur länge den finns kvar. Väl värd att läsa.

God advent!

Inga kommentarer: