söndag 31 juli 2016

Före och efter på framsidan

Jag fortsätter på temat från förra inlägget. Föra sommaren gjorde jag en insats på framsidan av huset, det blev 3 större nya rabatter, ett par små och så omgrävd befintlig rabatt. Så här såg det ut i maj innan jag började stöka på:
Ovan: Vi hade planket på sidan, det gjorde vi hösten 2014. Men det fanns bara rabatt längst in närmast huset.
Ovan: Så jag började en surjordsrabatt med torvblock där jag omplanterade en döende Rhododendron.
Ovan: Här fanns som sagt en rabatt, men den grävde jag om och gjorde om totalt. Jag behöll en stormhatt och en rosenpimpinell. 
Ovan: Här är nya rabatten år 2. Det växer på bra, men jag behöver plantera tätare för att få det som jag vill. Och ansa mer kring rabatterna, högt gräs är väl inte det flashigaste :-D
Ovan: rabatten närmast huset. Jag har inte tagit med stormhatten och rosenpimpinellen, mer än att man anar de två hiterst i bild. Här behöver kompletteras med högre växter närmast husväggen. Egentligen borde jag ha ett mellanrum till husväggen med sten eller nåt sånt.
Och så tog jag  med regnbågsbräken, jag gillar ju den. Hoppas den förökar sig lagom mycket, har den gärna på fler ställen!

Och så ett foto från i höstas, men det ser ut ungefär på samma sätt nu. På var sin sida om öppningen så har jag satt en ros och hostor/funkior. Rosen från förra året (Alexander McKenzie) dog, så i år har det blivit Flammentanz istället.

Kära nån vad jag höll på förra sommaren/hösten, både framsidan av huset och så påbörjade jag en liten plutt på sidan av huset också. Nåväl, allt går visst, speciellt med kniven mot halsen/frost som hotar ;-)

Inga kommentarer: