fredag 28 februari 2014

Högerhjärnlig

Ja, ni ser ju. Även jag har gjort ett litet test på skoj om vilken hjärnhalva som är mer dominerande, och nog stämmer väl det där, tycker jag. Lite. Den högra hjärnhalvan har tappat sin gula färg, men det går väl att se ändå.

Jag älskar alltså bilder, kaos, kreativitet, fantasi, intuition, nyfikenhet... Jag ska ha lite svårare för regler, språk, strategier, rationalitet, logik och detaljer.

Nja, jag tycker jag är väldigt rationell, logisk, vill veta reglerna (förutsättningarna) och tänker alltför mycket på detaljer. Men jag har hyfsad intuition, är kreativ ibland och ser faktiskt saker i bilder. Egentligen borde väl resultatet vara 50/50, men... det är ju bara ett test och inte verkligheten.

Nå, hur får det här sitt uttryck i mitt vardagliga liv? Jag tänker nu på sömnad. Faktiskt ;-)  Före jul gick jag med i en grupp på fejjan som heter typ "sy din garderob med en plan". Och jag älskar att göra planer, gjorde den detaljerad med vilka tyger, hade tänkt igenom färger etc så att det skulle gå att matcha lite smidigt. Men när det nu kommer till kritan så tycker jag att det är såååå trist att hålla mig till den här planen. Just nu har jag fått hem fina vår- och sommartyger, så jag vill sy barnens sommargarderob. Dessutom har jag ju gjort mig av med några kilon, och ska förhoppningsvis fortsätta så ett tag, så bara det är jätteomotiverande i syperspektivet. Att behöva sy om allt sen för att kunna ha det? Ja, jag måste ju ha lite tilltro till att jag faktiskt kommer att gå ner mer i vikt. Nä, jag sparar mina "fintyger" till då jag kan ha lite roligare storlekar och roligare modeller på kläder.

I helgen hoppas jag få mig lite tid i syrummet. För 2 veckor sen så roade jag mig med en hel lördag med att bara rita mönster och klippa ut i tyg till barnen. Sen har det liksom fastnat där, för egentligen borde jag hålla mig till min sk. vårplan (den jag gjorde till "sy din garderob med en plan"). Dessutom den där prinsessklänningen som är halvfärdig är oxå ett ok på mina axlar, tycker inte den blir bra. Men jag kan kanske återkomma till den senare och bara sy annat en stund..

Jag bryter mig loss nu och ska bara ha kul i syninga, helt enkelt :-)

Inga kommentarer: