måndag 6 februari 2012

Veckan som gått

Jag tog ju ledigt från internet förra veckan, speciellt från facebook. Men det enda jag tillät mig var riktigt nödvändiga handlingar på internet, som att meddela mig med dem jag absolut behövde meddela mig med, leta nåt telefonnummer/adress mm. Inga bloggrundor eller läsa statusuppdateringar. Det var lite ovant och otillfredsställande måndag-tisdag, men sen släppte det.

Hur som helst så hade vi mamma hos oss på måndagen så att vi skulle kunna sätta fart med målningen av  trappen upp och hallen på ovanvåningen. Nu var vi ganska sega just den dagen, så vi gjorde bara 2 varv med kvistlackning. Men sen mamma åkt hem upptäckte vi att Alva kunde krypa framåt. Ba så där! Ja, vi hade ju tagit av henne mockasinerna, för jag såg kvällen innan att de verkade va boven kring att det inte funkat med framåtkrypandet för henne. Synd jag inte insåg det för ett par månader sen eller så...

På tisdagen åkte vi till Lycksele och jag hade beställt tid hos en fantastisk frisör. Hon bara förstod vad jag menade trots mitt vaga mummel om vad jag ville ha. Jag är supernöjd med á la Agnes och kommer nog att återvända till henne när tillfälle ges! Å så fick vi ju gofika hos en kompis, och på väg hem blev vi bjudna på palt hos mina föräldrar. Full pott den dagen! Å Alva fick stajla för mormor och morfar att hon kunde krypa nån meter:-)

På onsdagen satte jag igång att måla panelen som är i trappen, första varvet. Vi hjälptes åt, för jag vill inte klättra upp till taket på en stege, även om jag tycker den verka stå stadigt... Å det var väl den dagen, det tar ju sin tid att stryka på färg med pensel.

På torsdagen började jag på ett andra varv med panelen, men maken hade inte tid att klättra upp under taket, så vi är fortfarande i det läget att det fattas färg på halva panelen. Men det kommer att bli bra som helhet när det är klart!

På fredagen påbörjade maken helgtjänstgöringen, han jobbar då 12 timmar/dag. Riktigt trista helger är det de helgerna, men... så är det ju bara. Det blev ju riktigt kallt då oxå, så redan på morgonen gjorde jag upp eld i öppna spisen, och Alva var helt fascinerad av eldspraket när hon kom ner för frukostvällingen. Sen höll vi oss där framför eldspraket hela dagen. Eftersom jag vill att Alva ska kunna krypträna så mycket som möjligt så vill jag ju att hon ha ska det så varmt som möjligt, och golvet blir rätt kallt hos oss såna dagar då är typ -35.

Lördag. När jag kom ner och kollade temperaturen så visade den -39.9. Jag tror det är det kallaste jag varit med om, och jag ville knappt släppa ut hundarna under dagen ens:-) Men de gjorde inga långvariga kisspauser, de tyckte nog oxå det var dragigt kring tassarna! Ännu en dag framför öppna spisen, skönast så.

Söndag, och jag bröt tv-fastan. Ja, maken skulle fasta från tv, och då hakade jag på, för vi har ju inte hur stort hus som helst. Men jag såg på gudstjänsten på tv eftersom vår egen gudstjänst i församlingen var inställd pga kylan. Jag tyckte det var en högst giltig anledning:-) Ja, ännu en lång dag framför eldspraket, men det var i alla fall lite mildare, över 30-strecket, faktiskt! Och jag gjorde en rivare i köket och diskade upp precis allt. Det behövdes. Synd att såna resultat inte är bestående....

Summa summarum så har det gått bra med både tv- och internetfasta. Vi har ätit middag i lugn och ro alla tre tillsammans och haft det riktigt trevligt. Det har grillats korv i öppna spisen då maken kommit hem och Alva har fått softa där rätt mycket och kollat in det där varma som sprakar. Vi har hunnit prata så otroligt mycket, oavsett om vi hållit på att måla eller ätit tillsammans. Framför allt så var ju anledningen till fastan att även ta mer tid med Gud, och det blir ju så när det är lite tyst om kring en att tankarna går lite fritt, och jag har faktiskt hunnit med mycket mer bön än jag gör på en vanlig vecka. Det känns riktigt bra! Tyvärr så ställdes samlingarna som församlingen hade fredag- och lördag kväll, samt söndagens gudstjänst in pga. kylan, så det kändes riktigt snöpligt.

Inga kommentarer: