fredag 14 oktober 2011

Vi hade iaf tur med vädret...

Nu har det hänt igen, bloggtystnad i över en vecka. Om det då berodde på att jag haft så fullt upp med pyssel eller annat så kunde det väl va ok. Enligt mig. Men det har jag ju inte ägnat mig åt... förutom att försöka upprätthålla min nya hobby här hemma - att hålla någorlunda snyggt i köket och vardagsrummet. Jag är opedantisk, men jag älskar ändå att ha det nystädat. Att komma ner på morgonen och se en ren köksbänk skänker mig vardagsglädje som jag nästan aldrig varit med om förut. Ja, det räknas väl inte med mammas köksbänk, det är ju inte jag som rengör den.

Nu är det förvånansvärt svårt att ha denna "hobby", för det korkas alltid igen av allt möjligt just på köksbänken. Där gör vi i ordning välling, så det finns alltid vällingpulver där... där gör vi i ordning maten, och då får jag ofta försöka styra ihop en del av den smutsiga disken som hamnar där för att få lite plats att skära upp kött och grönsaker. Det underlättar iaf att vi nu eldar varje dag så att det finns varmvatten, det motiverar mer till diskning.

Hur som helst så har vi haft det bra sen sist. Inga sjukdomar just nu, och så har vi haft härligt väder i veckan. Ända sen i måndags morse har man kunnat se att det ligger ett tunt lager snö på berget på andra sidan älven, och då har vi ändå haft några plusgrader på dagarna. Men den isskorpa jag hällde ur ett par hinkar i måndags ligger fortfarande kvar intakt. Frost och minusgrader i princip varje natt... Igår tog jag tag i trädgården under en timmas tid och krattade löv som sen lades kring rosor och nyplanteringar. Jag har kärrat bort en del krukor och hinkar som vi inte lär behöva ha i trädgården över vintern. Och så hittade jag nätet som jag aldrig satte runt plommonträdet förra vintern.

Nästan alla löv är nu borta från lövträden. Jag har haft så tjusig utsikt mot ena grannen där det finns flera rönnar som ståtat i sin höstprakt, men nu är den prakten över. Men det har ändå varit skönt att läsa posten ute på en av trädgårdsmöblerna i lä medan Alva sover eftermiddagssömnen. Mys! Gärna med filt och en kopp kaffe:-)

Inga kommentarer: