lördag 23 maj 2015

Första nya rabatten

Jag har varit lite obeslutsam och velat kring hur jag skulle gå tillväga för att plantera min Rhododendron. Jag köpte en Haaga (tror jag, eller Helsinki..?) 2010 när jag flyttade hit, och satte den på ett ställe. Där var det jättesurt våren 2011, och den såg rätt sjuk ut. Man kan ju tro den skulle gilla det sura stället, men nejrå! Så då hamnade den på gräsmattan med sol många timmar/dag. Men den gillade inte det heller, trots surjordsblandning i hålet. Så förra sommaren tog jag upp den, den blev liksom mindre och mindre för varje år.
Ni ser torvblocken på fotot. Däri har en finfin blandning blivit lagd, och så min Roddis. Det är lite surjord, löv, vanlig jord och mycket grus. Jag tycker i alla fall det är mycket grus, jag har aldrig planterat i det förut. Jag har fått tipset av en trädgårdsbekanting som kan det mesta. Vi får väl se hur det här går, nu'rå..

Men efter hela den där längan ska det bli rabatt, upphöjd, med mycket grönt. Funkia, löjtnantshjärta, liljekonvaljer och så hittar jag säkert på något mer. Strutbräken är det fullt av i ett hörn där rutnätet snart kommer upp. Det har jag länsat från köksfönstersrabatten.

Jag ska testa göra upphöjda rabatter med tidningspapper närmast gräsmattan. Det går mycket plantjord (säck) eftersom jag inte har speciellt mycket kompostjord.. Men vem har sagt att det är billigt med trädgård? ;-)

Inga kommentarer: