torsdag 1 december 2011

Det där med traditioner

Jag har precis kommit på att jag och maken inte har skapat oss några egentliga advents- och jultraditioner tillsammans. Vad vill vi ha för kakor och julgodis? Äta nåt speciellt på första advent osv... Nu har vi börjat diskutera i alla fall vad vi tycker är smarrigast, och så får vi väl utgå från det.

I år har jag tagit det lugnt med adventsfixandet, har FORTFARANDE inte fixat upp ljusen från källaren till adventsljusstaken:-) Men jag vet var de är... Det jag brukar göra till första advent är att byta gardiner *check*, få upp julbelysningen *check* och baka saffransbullar. Det gjordes inte till 1 advent..

Så vad har vi då kommit fram till? Kaklistan är följande:

  • Mjuk pepparkaka (det har jag alltid gjort varje år sen jag var typ 17...)
  • Mammas kärleksmums
  • Falsk toscakaka
  • Turkisk pepparfudge
  • Chokladfudge (går ju att sätta olika smak på dem..)
  • Knäck, så klart!
Alltså, det borde ju räcka, för vi ska ju egentligen inte äta kakor och godis:-D  Nästa år införs även tradition på att baka pepparkakor med Alva, samt göra årliga pepparkakshus. Och så ska vi ju pyssla mycket tillsammans... stackars mig ifall det visar sig att hon hatar att pyssla:-s

Igår kväll gjorde jag mammas kärleksmums. Fotot har någon annan tagit, glömde fota min egen:-)

Inga kommentarer: