söndag 29 juli 2018

Mer ätbart

1 stannar av Finsk mandel
I förrgår blev vi så suga på att prova nypären från potatislandet. Maken hade nån dag tidigare kommit in med skapliga Finsk mandel, inte jättestora, men som man tänker att nypären är. Jag började med en stannar till lunchen. Vi råstekte de små tillsammans med vår egen vitlök. Så gott! Å så hade maken kvar ostschnitzel från en fisketur dagen innan, så det var ju världens festlunch!
Den största..

Till middagen grävde jag upp en stannar till, och då åt vi upp alla stora, då var ju oxå barnen hemma och hjälpte till. Tänk, att till förra sommaren hade jag fått 5 st av en kompis, vi fick ut 45 av dem. Vi sparade allihop utan provsmakning, å så satte vi dem här 31 maj. Potatis är en bra gröda, att få ut så mycket per insats, det gillar jag!
1.5 stannar Finsk mandel, supergott till köttbullar med gräddsås! 
Jag gjorde bort mig med broccolin i år. Jag hade 150 plantor(!), satte 50 st och tyckte att det nog borde räcka till oss. Å så sålde jag iväg 100 plantor. Ett par dagar senare så hade sork eller fåglar knipsat av all broccoli utom 1 planta. Jag grät nästan. Å log nästan på samma gång. För då fattade jag på riktigt varför en del alltid har plantor på lager att sätta in när det blir ett hål nånstans.. Jaja, jag kanske eventuellt inte gör om det nåt annat år?

Andra kålplantor som jag vann på lotteri på en Lappmarkenstillställning har oxå blivit knipsade. Det är verkligen inte mitt år i år med kål, tydligen. Rödbetorna är däremot jättefina! Tror jag ska ta upp en snart, men när jag la på mer gräsklipp igår så såg jag att några har rätt bra storlek redan. De har fått bokashijord. Det är bra grejer 😍

Tomaterna ser oxå fina ut! Chilin växer otroligt, och samma med paprikan. Vi har provsmakat en liten grön paprika som råkade ramla av när jag var å stökade runt i växthuset. Jag föredrar fortfarande de gula och orangea paprikorna 😋 Potatislöken å shalottenlöken växer oxå fint! Men vi får väl se om vi hinner få nån gul och röd lök samt purjo... de ser ynkliga ut.

Nå, om vi har rödbetor, pären (hos oss satte vi c:a 100 st), tomater, lite paprika å lite chili så får jag va nöjd i år. Jag har varit hemskt otaggad, så mycket har blivit sent satt. Igen. Röda vinbär får vi gott om, och svarta vinbär ska jag prova plocka om ett par veckor. Hallonbusken vi har på gården behöver oxå börja plockas av. Jordgubbar har vi plockat på självplock. Jag borde ut å kolla om det finns blåbär i nåt "bakland", där det alltså är mest skugga om dagarna. Med den här torra sommaren så förväntar jag mig inte så mycket..
En "stor" Mayan gold. Men det är ju bara 29 juli, den hinner växa på sig..
Till sist så har vi även smakat kokt Mayan Gold. Och den här är en keeper för oss, vi gillade den allihop! Den har kommit mindre långt i strl jmf med Finsk mandel, och har även betydligt färre potatisar/planta, kanske 8-9. Den är alldeles gul invändigt och smakar fantastiskt, speciellt med smör till. Den här kommer vi ta många sättpären av. Vi hade 18 nu sist.

Inga kommentarer: