söndag 18 juni 2017

Medan allting ler och blommar

En söndagsrunda i trädgården med många små utrop! Här är en vacker tulpan, men 3 st hade nog blivit tilltufsade med anledning av vattenslangen, så de fick hamna i fågelbadet. 
Här är ett körsbärsträd som vi köpte förra året, och jag upptäckte igår när jag höll på med odlingslådorna att de har knoppar! Långt upp, dessutom, så om inte fåglarna hinner först så hinner vi kanske göra en liten kaviarburk med körsbärssylt ;-)  Jag upptäckte att ett annat litet träd bredvid ett av äppelträden som jag inte har vetat vad det är också blommar. Jag skulle tro att det är ännu ett körsbärträd, kanske ett från syrran. I så fall har vi 4 olika körsbärsvarianter. Inte för att vi är några körsbärsälskare, men vi får väl så lov att bli 😋
Plommonträden blommar också, blygsamt, men det är första gången så jag gläder mig enormt! Det här trädet ovan köpte jag 2010 när vi flyttade hit, så man ska väl inte ge upp. Plötsligt händer det 😊
Min Purpurapel ger ju inget ätbart, men det köptes också 2010, mitt första träd. 500 kr kostade det, och jag tyckte det var så otroligt mycket pengar. Nu kostar det det dubbla 😌 Förra året blommade det inte alls, men i år har den många knoppar, och en del har slagit ut. 
 Och så ett av de blommande äppelträden. Så vackert med både knopp och blom på samma gång!! 💗 Tanken hinner ju snabbt skena, tänk om vi får ihop ett par burkar med äppelmos?
Vi har flyttat växthuset från en väldigt solig plats i trädgården till skogsbrynet. Där får det skugga en liten del av dagen iaf. Det är ju inte klart, vi ska dit med markväv, jämna till lite mer, trampstenar i mittgången. Men sen åker tomater, paprika och gurka dit. Och så ska de omplanteras först, bindas upp osv..
 Utsikten från växthuset 😀
 Den nya placeringen är bredvid snicken. Tror det blir mycket bättre.
Och så har maken snickrat ihop ett par odlingslådor, de är 3*1 m. I den hitersta har jag kålväxterna: vitkål, purpurkål, rödbetor, mangold mm. I den bortre finns kryddväxterna på en kortkant, sen är det sått rättika, morötter (halva lådan), 5 finsk mandel (potatis) och röd och gul lök. I botten av lådan har jag lite ris, sen ensilage och så jord från lejda med kodynga och lite löv. Hoppas på succé! 😉

1 kommentar:

Rika sa...

Blir finare det där!
/Rika