onsdag 6 januari 2016

Bokkavalkad!

Tänk att jag läst 3 böcker på ungefär en månad, jag som knappt läst en bok sedan jag fick dottern för snart 5 år sen :-) Jag började med "Flyga drake" av Khaled Hosseini när jag var på kurs i början av december. Jag passade på att läsa under själva resans gång, inte när jag väl var på plats. Den var ju så bra, och Khaleds sätt att skriva fick mig ju att beställa hans 2 andra böcker.

Under julledigheten så läste jag först "Mellan klan och stat", en bok om Somalia. Jag jobbar som socialsekreterare med flyktingar, och Somalia har jag väldigt lite koll på, förutom att jag läst lite om stridigheterna med Al Shabaab. Nå, den är rätt faktamässigt skriven, men ändå väldigt intressant läsning, jag rekommenderar den verkligen! Den hade kunnat få vara lite längre, det finns förmodligen väldigt mycket mer att säga om Somalia och klansystemet.

Kring nyår så tog jag fram "Tusen strålande solar" av Hosseini och läste ut den på ett par dagar. Riktigt bra skriven, men hans böcker är ju inte direkt muntra. Hosseini är afghan, och han speglar läget i Afghanistan och att det inte är så muntert att leva där, oavsett vilken stam man kommer ifrån. Jag rekommenderar Hosseinis böcker oxå, även om en är oläst fortfarande. Man ska dock vara förberedd på vidrigheter mot kvinnor, män och barn.

Inga kommentarer: