onsdag 15 januari 2014

Kan sälv...



Vår lilltjej fyller 3 år om en dryg månad, och det är ju bara att inse att hon faktiskt inte är så liten längre. Vi luras hela tiden att tro att hon inte kan så mycket, men... det gör hon. Jag blir paff nästan varje dag av alla färdigheter hon har :-)  Ok, det är ju inte så att hon alltid lyckas perfekt... som att hälla mjölken i tallriken till gröten... Men om det bara är lite mjölk eller fil i paketet så går det rätt bra, faktiskt. 

Alva började sjunga sånger i början av sommaren för 1.5 år sedan, och det har hon fortsatt med. Nu slurpar hon i sig nya texter, men hon sjunger också gärna alla gamla som vi alltid sjungit. Men för att hotta upp dem lite så har hon sen tidig höst fått oss att sjunga varannan stavelse eller vartannat ord, beroende på hur sången är. Så blir t.ex. Blinka lilla så här:  Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är.
Vår lilla charmiga tjej kan bli helt otroligt jätteledsen, och helt otroligt superarg.. och sen ledsen. Detta när hon inte får som hon vill, när hon slagit sig nånstans eller lillebror retas eller lägger sig över henne så att hon sitter fast, eller om vi gör rörelser till en sång, som bara hon får göra rörelserna till :-)  Ja, livet med barn är spännande, man vet aldrig (sällan iaf) hur en treåring reagerar på nånting. 
Jag gör eftergift på det där att jag inte gillar kladd och har börjat släppa in Alva mer och mer i köksgörningarna, och hon älskar att få "hjäpa till" :-) Det är ju rätt sällan jag upplever att jag får den hjälp jag skulle önska, men hon måste ju få lära sig i tid.

Alva slurpar i sig nya ord och meningar oxå som hon flitigt använder. "Söö fösiktit", tyckte hon att en av våra kompisar skulle göra igår kväll när hon sa hej då till honom :-)

Apropå hennes födelsedag så är presenterna och kalastillbehören beställda och levererade. Så skönt att slippa tänka på det nu ett par veckor! Fast jag funderar på att göra en prinsessklänning... jag har ju tyg :-) Jag kunde ju inte låta bli att köpa mönstret i somras, och nån gång måste det ju bli av :-)

Inga kommentarer: