måndag 24 september 2012

♥ 19 månader ♥

Lilltjoppan är hela 19 månader - vars tar tiden vägen?? Det här är en sån vanlig syn hos oss på förmiddagar då vi tar det lite lugnt - Alva har sin pyjamas på och så tar hon på sig nåt snyggt till. Till exempel vinterstövlarna, en solhatt eller en body runt halsen... Här stod jag och sminkade mig, och under tiden tog hon fram badbaljan och ankan. Sötunge!! 

Alva står nu varje dag vid pianot och spelar och sjunger. Hon har gjort var för sig tills för kanske 2 veckor sen, men nu kombinerar hon :-) Hon pjöller så vansinnigt mycket, och de mest underbara ljud får hon fram. Hon ser ut som att hon verkligen berättar något för oss, men tyvärr så fattar vi ju ingenting av hennes stories :-(  Vi får absolut inte hjälpa henne med sånt som hon kan, utan det är bara att leva långsamt och låta henne ta den tid som behövs för att genomföra sin aktion. Jag kan bli väldigt stressad över det på de morgnar som vi ska till förskolan, men... det är bara för mig att försöka tagga ner och tänka att det ju är viktigt och bra för lilltjoppans utveckling att få göra saker själv. Dessutom ska Alva klättra upp överallt,  och hon hämtar stol eller pall för att ta sig dit hon vill. Jag befarar att hon mycket snart sitter högst upp på pianot :-s  Nu funkar det riktigt bra att vara storasyster, det är sällan som hon får utbrott av att jag är upptagen med lillebror. Hon kommer gärna och ska gosa med honom, oavsett om han sover eller är vaken :-)

Inga kommentarer: