torsdag 22 december 2011

Grannsämja

Igår var det vår tur att bjuda över grannarna. Julen är ju enkel tid att bjuda över folk på, det finns ju så mycket att välja på av maträtter och fika-på-maten. Vi tog det enkelt med risgrynsgröt, skinka med tillbehör och rökt lax med sås. Och så fick man äta det på bröd. Det tog en 45 minuter innan jag var klar med matningen av Alva (hon älskade tomtegröten och skinksmörgåsen!) så min tomtegröt var mycket bränd, jag kunde inte äta upp den. Så det blev bara lite smörgås för mig. Men jag tog igen det på saffransbullarna, fudgen och kärleksmumsen:-D

Det var otroligt trevligt, vi sjöng till och med "När juldagsmorgon glimmar" tillsammans. Fast jag har inte sjungit den på 20 år, så jag kom bara ihåg 1.5 vers, typ:-)

I 2 dagar har vi fejat och mest av allt - plockat undan. Vi måste verkligen fundera ut smarta förvaringar som ser någorlunda snygga ut så det går att stuva undan saker även på nedervåningen. För nu har vi ett enda stort förråd där uppe*hehe* Så det behövs ju mer förvaringsknep där uppe oxå eftersom allt bara ligger överallt. Får försöka få hit mamma efter alla dessa juldagar och röja upp en del! Ja, hon får ju då vara mormor och ta Alva, förstås:-)

Inga kommentarer: