måndag 27 juni 2011

Minnen från förr

I söndags gav jag mig ut på ängen här nedanför huset och satte igång att plocka blommor. Jag hade lovat att göra buketter till gemenskapskvällen som vi skulle ha samma kväll på kyrkan. Det var soligt och skönt och jag gick i linne och storstövlen:-) Det blev 15 små buketter och 3 större, och de bestod av midsommarblomster, hundkex, kärringtand, och daggkåpa - både blomma och blad.

Där jag gick så dök minnen upp av när jag var "liten" (gick nog på låg- och mellanstadiet) och plockade blommor. Jag tror det blev ganska många buketter under somrarna, kanske inte så snygga alla gånger..? Men de fick va i en vas i köket. När slutade jag plocka blommor? Så dumt, så dumt! Jag måste sätta igång med det igen, och jag har väl ändå lyckats halvbra - en bukett i fredags (midsommarafton) och så många buketter i söndags. Och så började jag även nynna på Östen Warnebrings slagdänga... :-) Den kunde jag när jag var liten:-D

Det var längesen jag plocka några blommor
det var längesen man kysstes i en port
det var längesen man hade ansiktsblemmor
det var längesen man såg nå franska kort
Men å andra sidan får man kort från Spanien
och å andra sidan älskar jag min fru
men det var längesen jag plocka några blommor
så jag sticker nog iväg och gör det nu

Det var längesen man åkte ut och dansa
det var längesen man åkte på en smäll
det var längesen man riktigt våga chansa
det var längesen man röjde i Kallhäll
Men å andra sidan röjer man i trädgår`n
och å andra sidan älskar man sin fru
men det var längesen man plocka några blommor
så jag sticker nog iväg och gör det nu

Det var längesen man hade läderjacka
det var längesen man tråna som en katt
Det var längesen man åkte runt och flacka
Det var längesen man festa en hel natt
men å andra sidan blir det vin på freda`n
och å andra sidan faller man på frun
Men det var längesen jag plocka några blommor
Så jag sticker nog iväg och gör det nu

Det var längesen nån kalla mig för Putte
det v ar längesen nån sa min lille Plutt
det var längesen nån viskade min Tutte
det var längesen jag va nåns lille Plutt
men å andra sidan heter jag ju Persson
och å andra sidan älskar jag min fru
men det var längesen jag plocka några blommor
så jag sticker nog iväg och gör det nu.

Inga kommentarer: