måndag 5 januari 2009

Award och Tigers framsteg

För några dagar sen fick jag en award av Biggan - jätteroligt och hedrande för mig att hon tänker på mig! Jag vill ge denna award till alla ni som besöker bloggen - jag besöker er tillbaka (de som kommenterat...) och får inspiration!! TACK SKA NI HA FÖR DET!

Jag har ju hund numera. Jonas har haft det i flera år, men i och med att vi flyttade till hus så är även jag hundägare på ett helt annat sätt. För några dagar sen (i fredags) var jag så less på att Tiger är så uppspelt när det kommer folk att han formligen skäller ut dem! Och det känns inte så kul när det kommer småbarn och ska sälja kakor för sin klassresa mm... Så i 2 dagar så hårdtränande jag med Tiger och helt enkelt härdade ut med hans skäll- och bångstyrighetsbeteende samt blockerade hans väg när vi fick besök. Han skulle sitta fint innan han fick gå fram och hälsa. I början tog det säkert 2 minuter att få honom tyst och stilla. Och i söndags kväll då husse kom hel så funkade det nästan smärtfritt!!! Han satte sig efter fingerpekande från mig och väntade på att få gå fram och hälsa. Det är inte för sent att få gamla hundar att sitta - så det så! Cesar är hur grym som helst och mitt föredöme i hundpsykologi:-) Dessutom så håller Tiger på att lära sig att gå på en sida av vägen när vi är ute och går, inte över hela vägen som en hoppetoss. Vi kommer ju aldrig att kunna gå på nån trafikerad väg om han ska tvärstörta iväg hur som helst, och jag vet en sån bra lagom runda jag skulle vilja gå med Tiger... Tiger är på G!

7 kommentarer:

Hildur sa...

Heja tjejen!! Du ska se att Tiger blir ditt följe och lyder dig!!
härligt! Jag håller på dig!

Jo när det gäller mina 10 kg minus så har jag följt en bok som heter GI-månad av Paulún och uteslutit potatis,pasta o ris. Tränar o promenerar i stort sett varje dag!!
Så det är min hemligehet....men sen så har jag bearbetat vissa saker i mitt förflutet och nu är inte maten ett beroende för mig!!

KRAMISSAR och ha en god fortsättning på 2009!!!

Anonym sa...

WOW Emilie att du lyckas träna en Tiger att sitta fint innan de hälsar inte dåligt;)
Jag menar en Tiger är väl ganska svåra att tämja=P

Kram

Anonym sa...

Halluu! Måste bara tacka för dina gulliga ord i min blogg, blev jätteglad av att läsa dem och dessutom känns det jättekul att jag kunde inspirera dig också :D Det är ännu roligare!! Hoppas du får ett fantastiskt 2009 och att du får till en tacksamhetsbok, det tycker jag låter som en kanonbra idé, för det är ett bra sätt att inse hur bra vi egentligen har det i vårt liv. Läser just nu en bok som heter El Choco, som handlar om hur det är i nåt land, minns inte vad det heter..men när jag läser sånt inser jag hur lyckligt lottade vi är i Sverige idag. Kram på dig!

Anonym sa...

Om Tigris kan jag säga att det är ett fullt onaturligt för honom att både göra det ena och det andra när han har en lättare form av någon okänd bokstavskombination för hundar. Dock kan man tycka att det är tråkigt att han både skrämmer barn och är en fara för sig själv och andra...

Evelina sa...

Hm, kusin Juli kanske måste komma och lära Tiger ett och annat hundvett?! :P

Wildärtan sa...

Nehej tack du Evelina - Tiger gör framsteg varje dag ju! För en vecka sen hade det varit en heeeelt annan sak..
:-)

Vixen sa...

Vad duktig du är! Just nu är det så synd om vår hund eftersom jag inte har någon ork men jag ser fram emot den dagen jag orkar för hon är så lättlärd men så understimulerad just nu :-/